Schadevergoeding Mitsubishi aan Chinese dwangarbeiders WOII

Het Japanse bedrijf Mitsubishi Materials heeft excuses aangeboden voor de inzet van Chinese dwangarbeiders tijdens de Tweede Wereldoorlog. De grondstoffenproducent, onderdeel van het Mitsubishi-conglomeraat, biedt overlevenden en families van omgekomen werklieden elk omgerekend 13.560 euro aan ter compensatie. Indien alle gerechtigden dit bedrag innen, keert Mitsubishi een totale schadevergoeding uit van 50 miljoen euro.

Nabestaanden van dwangarbeiders bij de persconferentie van Mitsubishi. Beeld ap

Woensdag zetten drie voormalige dwangarbeiders hun handtekening onder het akkoord in Peking. Ze behoren tot de 40 duizend Chinezen die tijdens de oorlog naar Japan werden overgebracht voor dwangarbeid. De mannen werden te werk gesteld in kolenmijnen, waar velen overleden aan de gevolgen van ondervoeding of door geweld.

Mitsubishi is een van de tientallen Japanse bedrijven die gebruik maakte van de geïmporteerde werkkrachten. Twee jaar geleden klaagden verschillende groepen voormalige dwangarbeiders het bedrijf aan. De schadevergoeding van 50 miljoen euro is de grootste in zijn soort tot nu toe. Het bedrijf verklaarde actief op zoek te gaan naar de overlevenden en families die recht hebben op het geld.

Slachtoffers hebben het nieuws overwegend binnengehaald als een grote overwinning. 'De zaak voor onze dwangarbeid is vandaag eindelijk tot een besluit gekomen', zei een 87-jarige overlevende volgens persbureau AP. 'We hebben de zaak gewonnen. Het is een grote zege - dat een feestje waard is.'

Toch betwijfelen andere oud-dwangarbeiders of de excuses van Mitsubishi wel oprecht zijn. 'Het bedrijf deed het niet omwille van verzoening, maar als poging om de druk op de Japanse regering te verlichten', aldus een vertegenwoordiger van zestig slachtoffers.

Opvallende handreiking

Het initiatief van Mitsubishi is een opvallende handreiking aan Japans aartsrivaal China. Te meer omdat de rol van Japan in Zuidoost-Azië, waaronder China, tijdens de Tweede Wereldoorlog uiterst controversieel is. De Japanners bezetten oostelijk China en begingen tal van wreedheden.

Spanningen over de Japanse veroveringstocht in China zijn nog steeds levendig, zo bleek vorige week tijdens het bezoek van de Amerikaanse president Barack Obama aan Hiroshima. Chinese commentatoren hekelden de 'slachtofferrol' die Japan zich heeft aangemeten vanwege de twee Amerikaanse atoombommen. Japanse wandaden in China tijdens de oorlog zouden zo over het hoofd worden gezien.

Voor Mitsubishi zelf kan wat positieve publiciteit geen kwaad. In april liep het imago van de autofabrikant averij op nadat aan het licht kwam dat het bedrijf al sinds 1991 sjoemelt bij testen die meten of het benzineverbruik wel aan de overheidseisen voldoen.

87-jarige overlevende. Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden