Schaatssponsor Jonker zet internationaal team op

Het Nederlandse ingenieursbureau Clafis Ingenieus stopt na zes jaar met de sponsoring van het internationale schaatsteam van Marnix Wieberdink, Sport Navigator. Clafis Ingenieus wil met een eigen ploeg verder. Directeur Bert Jonker van het Friese bedrijf zal vrijdag tijdens een persconferentie zijn ambities ontvouwen.

HEERENVEEN - De plannen zullen zeker een internationaal karakter krijgen. 'Ik wil niet weer een Nederlandse sponsor zijn die zich puur op de Nederlandse schaatsers richt. Dat moeten we niet hebben. Ik wil internationaal iets blijven betekenen voor deze sport. Daar ben ik heel stellig in', aldus Jonker.


Zijn stelling: 'Elke Nederlandse ploeg zou enkele buitenlanders onder zijn hoede moeten nemen.'


De Friese ondernemer, die een bedrijf runt van vierhonderd werknemers, vindt het voor het schaatsen van belang dat buitenlandse sporters worden gesteund in hun strijd tegen de zo overheersende Nederlanders. Dat is onderdeel van het concept van marketingman Wieberink die sinds 2003 de commerciële ondersteuning doet van buitenlandse schaatsers.


Sport Navigator heeft 250 schaatsers uit 24 landen onder contract. Op hun beenstukken, caps, mouwen en borst staan de sponsors Kia, Clafis en G4S. Twee van de drie sponsors stoppen. Jonker: 'In 2008 werd ik benaderd door Wieberdink, in Berlijn. Ik zou hem voor een jaar steunen. Dat is zes jaar geworden.'


Jonker wilde de laatste jaren meer persoonlijk contact met zijn schaatsers, hij heeft het in dat verband over 'knuffelschaatsers'. Daarover werden hij en Wieberdink het niet eens. In de zakelijke opvatting van manager Wieberdink moeten sponsors afstand houden.


'Ons dna en dat van Sport Navigator passen niet meer bij elkaar. Het is handiger uit elkaar te gaan', vertelde Jonker tijdens de Olympische Spelen van Sotsji, waar hij met een aantal werknemers van zijn bedrijf aanwezig was.


Clafis Ingenieus, hoofdkantoor te Heerenveen, wil als schaatssponsor graag doorgaan. Dat is opvallend in een tijd waarin tal van Nederlandse sponsors ondanks de grote olympische successen hun activiteiten staken. Uittredende sponsors zijn op dit moment TVM (het team van Gerard Kemkers), Activia Danone (de vrouwenploeg van Jac Orie), Liga (Marianne Timmer) en BAM (Jillert Anema). Van BrandLoyalty, Beslist.nl en Corendon is bekend dat zij doorgaan.


Het principe van zelfstandige merkenteams is tijdens de Spelen van Sotsji aangemerkt als de sleutel van het Nederlandse succes. In het buitenland bestaat die aanpak niet tot nauwelijks.


Er bestaat een Noors team, CBA, dat onder leiding van coach Peter Mueller en geldschieter Rolf Haugen de laatste jaren weinig succes kent. Bart Veldkamp heeft met het geld van de Nederlandse vestiging van meubelfabrikant Stressless een Belgisch schaatsteam rond Bart Swings gebouwd.


Uit de uitlatingen van Jonker valt op te maken dat hij een team wil opzetten rond de Let Harald Silovs. Die zwierf de laatste jaren tussen de Kia Speed Skating Academy in Inzell en de shorttrackploeg van de Nederlandse bondscoach Jeroen Otter.


Silovs geldt al jaren als een enorme belofte die in Vancouver 2010 de olympische langebaan met de shorttrack combineerde.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden