Schaatsbond is niet gebaat bij paniek-acties

Opnieuw is er gehakketak tussen schaatsbond KNSB en de privéploegen. Inzet: de logo's op het wedstrijdpak. Gevreesd moet worden dat de bliksemslagen die uit het ontstane spanningsveld voortkomen hun uitwerking op het ijs niet missen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Al bijna drie jaar wordt in de schaatssport een rituele dans opgevoerd rond de reclamerechten, maar nog altijd blijken de rivaliserende partijen, de bond versus de commerciële ploegen, elkaar niet te kunnen vinden in een harmonieus ritme. Onder invloed van de recente ontwikkelingen zijn de standpunten zelfs dermate verhard dat de kans op negatieve prestatieve consequenties op het ijs groot is.

Naar verluidt ten behoeve van de schaats(st)ers meldden de KNSB en de VPST, het overkoepelend orgaan waarin de commerciele ploegen zich hebben verenigd, in eerste instantie dat hun overleg maandag in een constructieve sfeer was verlopen. Het bleek niet meer dan een rookgordijn dat amper een paar uur bleef hangen. De getergde VPST liet weten dat de spanning slechts was toegenomen.

Alles draait om de vijf sponsorlogo's die schaatsers tijdens wedstrijden op hun outfit mogen dragen en die synoniem zijn voor groot kapitaal. De Internationale Schaatsunie biedt sporters sedert twee jaar de kans tot privésponsoring. Dat recht wil de KNSB zijn toppers niet ontzeggen, maar de bond wil tevens de toegezegde exclusiviteit aan zijn eigen sponsors (Aegon en Deloitte & Touche) waarborgen. Een verhouding 4:1 vindt de bond fideel.

In de ogen van de commerciëlen is dat een farce. De VPST stelt dat haar cliënten niet in dienst zijn van de bondssponsors, maar van Sanex, of SpaarSelect, of Unit4. Een verhouding 1:4 vormt in hun optiek een reëler beeld van de sponsor-rechten. De VPST overweegt een kort geding en is zelfs bereid door te procederen tot aan het Europese hof.

De VPST spreekt van nieuwe trends en trekt graag parallellen met de wielerwereld. De vraag rijst echter of de sponsor van een schaatsteam dezelfde verwachtingen mag koesteren als de sponsor van een wielerploeg. Wie in het cyclisme bereidt is voldoende te investeren heeft goede kans dat zijn ploeg met open armen wordt ontvangen in de Ronde van Frankrijk. Onafhankelijk van de overkoepelende wielerbond UCI deelt namelijk de Societé du Tour de France de startbewijzen uit, vaak meerdere per land.

Dat is een wezenlijk verschil met de schaatssport, waar de overkoepelende bond ISU bij internationale kampioenschappen slechts nationale selecties accepteert. Vanuit die optiek besloot Aegon veertien jaar geleden de schaatsbond te sponsoren, ervan uitgaande dat daarmee de toppers bij EK's en WK's exclusief aan hen toebehoorden. Het zal vermoedelijk zelfs de rechter zwaar vallen een compromis te vinden tussen oudste rechten en nieuwe trends.

Nu beide partijen niet bereid zijn gebleken water bij de wijn te doen, moet gevreesd worden dat de bliksemslagen die uit het ontstane spanningsveld zullen voortkomen hun uitwerking op het ijs niet zullen missen. KNSB-voorzitter Schenk opperde zelfs de mogelijkheid om muitende sporters niet in te schrijven voor internationale kampioenschappen. Dergelijke teksten zullen de gemoedsrust van de schaatsers vermoedelijk niet ten goede komen.

Met even drastische maatregelen willen Schenk cum suis toekomstige vluchtpogingen van succesvolle schaatsers demoraliseren. Al op jonge leeftijd zouden leden van de nationale ploeg contractueel moeten verklaren dat zij in geval van een vertrek naar de commercie de bond een compensatiebedrag van 90 duizend gulden betalen. Aan de slogan van de hoofdsponsor ('denk vrij') heeft de KNSB blijkbaar geen boodschap.

De wrevel bij de KNSB en zijn sponsors is deels verklaarbaar. Onder hun vlag groeiden de huidige rebellen (Timmer, Ritsma, Romme) uit tot kampioenen, maar derden maken nu goede sier met dat succes. Steevast schermt de bond met de opmerking dat de commerciëlen niet bijdragen aan de opleiding van talent en geen visie voor de lange termijn hebben. Wellicht is dat waar, maar de KNSB geeft de tegenpartij ook nauwelijks ruimte om het tegendeel te bewijzen.

Sanex, dat de gewestelijke selectie van Noord-Holland/Utrecht sponsort, en Unit4, dat de subtoppers Zonderland, Kootstra en Rykkje onder zijn hoede heeft genomen, getuigen sinds kort wel van zorg voor de toekomst. In plaats van die initiatieven te bagatelliseren, zou de KNSB een poging kunnen wagen die (commerciële) activiteiten te bundelen met het eigen opleidings-apparaat.

De drie commerciele ploegen spenderen gezamenlijk bijna zes miljoen aan 13 schaatsers. De bond ontvangt deze winter ruim vier miljoen aan sponsorgelden en dient daarmee 32 langebaan-schaatsers plus de leden van de secties shorttrack en kunstrijden te behagen. Die cijfers zouden de KNSB moeten leren dat de verleidingen van de commercie moeilijk te beteugelen zijn. Al helemaal niet door paniek-acties.

Wybren de Boer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden