Schaal

Halverwege de flower-power en het kabinet-Den Uyl is in Nederland de F-schaal van Adorno nog een poosje gekoesterd - zoiets als de gaffelvormig gesneden hazelaartak waarmee progressieve wichelroedelopers de vijanden van de vooruitgang op het spoor konden komen....

JAN BLOKKER

Het werkte een beetje zoals je vroeger bloemen en planten determineerde met de Flora van Heimans, Heinsius en Thijsse. Iemand die De Telegraaf las was om die reden alleen nog niet verdacht, maar als hij behalve De Telegraaf te lezen ook nog op de VVD stemde, ook nog weigerde over Zuid-Afrika te oordelen omdat hij er nooit geweest was, ook nog tranen in z'n ogen kreeg als het Wilhelmus werd gespeeld, en ook nog van de NAVO-taptoe, van jagen, van sport, van de luchtmobiele brigade, van het bedrijfsleven en van stevig gymnastiekonderwijs hield, dan was er geen twijfel mogelijk: dan was hij een bikkelharde tegenstander van een eerlijke verdeling van kennis, macht en inkomen.

Het waren eenvoudige tijden, ik denk er soms wel met weemoed aan terug, al moet de Heer natuurlijk geprezen worden dat ze voorbij zijn.

Stel je eens voor dat onze kroonprins toen al dertig was geweest in plaats van een kleuter!

Nu, begreep ik, gaf het Nederlandse volk hem een royale acht-min voor zijn interview met Paul Witteman.

Hoe zouden we zo'n cijfer overigens moeten duiden?

Ik las ergens de reactie van een styling-deskundige: 'Zijn kleding was dik in orde, heel erg van nu. Zijn pak had een mooie, warme kleur, en zijn haar zat ook prima: niet te keurig, en niet tegen zijn hoofd aangeplakt.'

Zulke dingen zullen meespelen, al heb ik er zelf niet op gelet. Gedurende het vraaggesprek heb ik zo nu en dan zelfs m'n ogen gesloten - en dan meende ik een man van omstreeks vijfenvijftig te horen, die een aantal keren opbiechtte dat iets hem zorg baarde, wat je volgens mij pas op gevorderde leeftijd overkomt. Eén keer zei hij per ongeluk: 'Ik baar mij zorgen', en toen keek ik snel op, in de hoop dat ik hem om de Kees-van-Kooten-achtige constructie zou zien grinniken, maar hij leek het zelf niet gehoord te hebben.

Het is ook niet niks om over het koningschap te moeten zeggen dat je er klaar voor bent, terwijl iedereen weet dat het een leerproces is waar je mee opstaat en mee naar bed gaat, mee geboren wordt en mee sterft - in het harnas uiteraard. 'Het is historisch bepaald', zei hij, door noodlottigheid gedragen, 'en daar kan ik verder niks aan doen'. Uit z'n toezegging dat hij het 'positief wil oppakken om er het beste van te maken' meende ik te mogen afleiden dat hij op z'n stages ook de zachte sector had aangedaan.

'Met deze kroonprins', besloot De Telegraaf (!) zijn hoofdartikel, 'kan het koninkrijk Nederland met een gerust hart de toekomst tegemoet zien', en tegenover het Algemeen Dagblad verklaarde de veelgevraagde mediatrainer Ton Planken dat Willem Alexander, als hij zich minder laat souffleren, de persoonlijkheid kan ontwikkelen 'waaraan het volk in zware tijden behoefte heeft'.

Zouden we weer oorlog krijgen?

En zouden we het in zo'n geval zonder hem als natie niet meer redden?

Onder leiding van de Maastrichtse professor Hans van den Bergh schijnt het alternatief zich langs de zijlijn warm te lopen - niet om Beatrix ten val te brengen ('die arme Beatrix laten we uitdienen tot ze niet meer wil'), maar om haar opvolger te vloeren.

Het Republikeins Genootschap - aanvankelijk bestemd voor 'autochtone mannen' - heeft zich intussen versterkt met o.a. André Haakmat, Jasperina de Jong (Arme Ouwe), Theo Sontrop en Theodoor Holman. 'De buurt is wel achteruitgegaan', zou mijn moeder gezegd hebben, om vervolgens uit dépit het hele Huis van Oranje te omhelzen.

Zou het niet tijd worden dat de een of andere Adorno weer eens een geheel nieuwe schaal ontwierp waaraan de postmoderne mens een beetje houvast had?

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden