SBS 'veel te duur' voor Telegraaf

De Telegraaf Media Groep is afgehaakt in de race om SBS Nederland omdat het televisiebedrijf 'veel te duur' was. Dat heeft topman Herman van Campenhout donderdag gezegd bij de aandeelhoudersvergadering van de uitgever van de grootste krant van Nederland in Amsterdam.

AMSTERDAM - SBS is vorige week voor ruim een miljard euro verkocht aan een combinatie van het Finse Sanoma en Talpa van John de Mol. 'We hebben het heel grondig bekeken, maar ruim een miljard euro is voor ons veel te veel', zei Van Campenhout. 'We zijn er zelf uitgestapt en hebben in de laatste ronde besloten geen definitieve bieding te doen.'


John de Mol trok aanvankelijk op met TMG, waarvan hij via de investeringsmaatschappij Cyrte ook aandeelhouder is. De deal van de mediamiljardair met TMG-concurent Sanoma kan dus gezien worden als 'overspel', aldus een aandeelhouder. Van Campenhout ging daar niet op in. 'Je ziet ook wel eens een huis dat aantrekkelijk is maar waarvan de prijs gewoon te hoog is. Zo eenvoudig is het.'


SBS werd te koop gezet door ProSiebenSat1, dat de opbrengst gebruikt om de zware schuldenlast af te bouwen. TMG heeft 6 procent in het Duitse mediabedrijf, maar profiteert pas rechtstreeks van de recente verkoop van SBS als ProSieben - in handen van twee opkoopfondsen - wordt verkocht. Wel kan TMG binnenkort 14 miljoen euro dividend tegemoet zien uit Duitsland.


De uitgever van De Telegraaf en Spits en eigenaar van onder meer GeenStijl wil al jarenlang actief worden in televisie, nog steeds een essentiële markt voor adverteerders. Maar Van Campenhout ontkende donderdag dat TMG op achterstand is gezet nu het SBS 6, Net 5 en Veronica misloopt. Het bedrijf heeft drie onderdelen die zich bezighouden met bewegend beeld. Daarbij gaat het niet alleen om het productiebedrijf dat werkt voor WNL, de door de Telegraaf begonnen publieke omroep, maar ook om producties voor internet. Dat bewegende beeld via internet wordt naast 'gewone' televisie in de nabije toekomst steeds belangrijker, stelt Van Campenhout.


Om minder afhankelijk te worden van de krant wil TMG digitaal snel groter worden. Online groeien de advertentie-inkomsten wel. De uitgever gaat daarom actief op zoek naar digitale overnames. Eind vorig jaar werd de netwerksite Hyves al gekocht, die naar verwachting presteert. 'Van Campenhout: 'Ze doen wat we dachten dat ze zouden doen.'


TMG zegt nu met het bereik op internet de tweede partij te zijn, na Sanoma en voor de Publieke Omroep. Van Campenhout hekelde donderdag opnieuw de 'duizenden websites' van de omroepen die 'met ons belastinggeld' uitgevers oneerlijke concurrentie aandoen.


TMG had een lastig eerste kwartaal. Volgens voorlopige cijfers daalde de omzet licht, met 3,6 miljoen, tot 137 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat liep ruim een miljoen terug tot 9,4 miljoen euro.In april laat de advertentiemarkt 'duidelijk herstel' zien, aldus Van Campenhout, maar de markt is zo wispelturig dat hij geen voorspelling wil doen voor de rest van het jaar.


TMG weet de resultaten al een tijdje op peil te houden door in de kosten te snijden en werk uit te besteden. Daardoor telt de uitgever nu 2.850 volledige banen, bijna 1.000 minder dan ruim twee jaar geleden.


Ook Wegener onzeker over rest van het jaar

Volgens uitgever Wegener heeft de dalende lijn in de advertentie-inkomsten zich ook in het eerste kwartaal van dit jaar doorgezet. De totale advertentieomzet daalde in de eerste drie maanden 10 procent vergeleken met een jaar eerder. Die van de Wegenerdagbladen zakte echter 12 procent. 'Bij vrijwel alle segmenten deed zich een daling voor', aldus de uitgever van onder meer de Stentor en het Brabants Dagblad en huis-aan-huisbladen.


Volgens Wegener zijn de oplage-inkomsten niettemin stabiel en leveren de onlineactiviteiten steeds meer op. Het bedrijfsresultaat over het eerste kwartaal zal iets lager uitvallen dan een jaar eerder. Op de binnenlandse markt is nog geen herstel te zien en de papierkosten zijn hoger. Wegener doet vanwege de 'huidige economische situatie' geen concrete voorspelling over de advertentieomzet voor dit jaar.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden