Savina Yannatou & Primavera

Is het een nasaal klinkend dubbelriet-blaasinstrument of toch een stem? Al meteen bij haar eerste inzet slaat de Griekse zangeres Savina Yannatou haar gehoor in de boeien, om het meer dan een uur lang gevangen te houden in een liefdevolle muzikale omhelzing....

Enerzijds is ze een puriteinse die al die talen en stijlen perfect wil beheersen. Ze trok zich ooit wekenlang terug in een Syrisch Orthodox klooster om de finesses van de uitspraak van het Aramees onder de knie te krijgen, een historische taal die alleen nog door oude monniken wordt gepreveld. Anderzijds springt ze uiterst vrijpostig om met haar materiaal. Zo bedient ze zich voor een Sardijns liedje van technieken als de Mongoolse chöömei (strotzang) en de schrille jodels uit het Bulgaarse Piringebergte. Haar achtergrond als avant-garde stemkunstenares komt haar bij dat alles uitstekend van pas.

Dankzij haar voorgaande platen groeide Yannatou uit tot een artiest van wereldformaat. Met Terra Nostra legt ze de lat nogmaals hoger, alleen al door haar adembenemende vocale acrobatiek live te laten registreren. Ook is goed te horen hoe perfect Yannatou en haar vaste begeleiders - het ensemble Primavera en Salonico uit Thessaloniki - inmiddels op elkaar zijn ingespeeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden