Sap verkopen dat maar even goed blijft – en er trots op zijn

In Amsterdam is Marqt geopend. Met veel vers en veel eco. En met mayonaise uit Nederland, België en Spanje...

Geroosterde sesamolie, verse pastinaken, Siciliaanse limoenlimonade, Nederlandse, Belgische én Spaanse mayonaise. Maar ook Ecover-wasmiddel, Olvarit en Bambix. ‘Hier zat ik al jaren op te wachten’, zegt Barbara Peek (40) met een grote glimlach.

Ze sleept een goed gevuld boodschappenkarretje door het net geopende eerste filiaal van Marqt, aan de Amsterdamse Overtoom. ‘Ik heb vijf jaar in New York gewoond, en daar heb je heel veel van dit soort supermarkten, Dean & DeLuca bijvoorbeeld. Lekkere verse producten, alles onder één dak, mooi uitgestald en toch aan een redelijke prijs.’

Marqt is een idee van Quirijn Bolle (32), die twee jaar geleden zijn goedbetaalde baan op de New Yorkse salesafdeling van Ahold opgaf om zijn eigen winkelketen op te zetten. Bolle heeft er goed rondgekeken, maar wilde ‘een nieuw soort winkel, waar lokale landbouwers, veehouders en vissers nauw betrokken zijn bij de verkoop van hun producten.’

En dat werd Marqt – ‘met de q van quality en Quirijn, omdat ‘markt’ met k niet beschermd kan worden’. Géén supermarkt, benadrukt hij, ‘maar een marktplaats voor lekker, gezond en bewust eten.’

Terug in Amsterdam vertelde Bolle zijn nieuwe buurvrouw over zijn plannen. Meike Beeren (36) bleek ook bij Ahold te werken, maar dan als inkoper: ‘Toen ik hoorde wat Quirijn van plan was, was ik meteen verkocht. Na drie gesprekken heb ik mijn baan opgezegd.’

Het tweetal sloot partnerschappen af met lokale producenten als de Noord-Hollandse boerenorganisatie Mijn Boer, slagerij Waterlant’s Weelde uit Oosthuizen, sapjesfabrikant Shakies en visboer PuurVis uit Amsterdam. Zij bieden hun producten in de eerste Marqt aan. Elke keer als een klant iets koopt, ontvangen Bolle en Beeren hiervoor een vooraf met de producent overeengekomen percentage.

’s Ochtends geoogst fruit en groente ligt ’s middags in de Marqt. ‘Supermarkten doen daar drie dagen over’, zegt Bolle. Hij neemt een sapje van het rek: ‘Dit is maar drie dagen houdbaar en daar zijn we trots op.’ De vissers varen twee dagen uit, de derde dag ligt de vis al in de schappen. Normaal blijven de boten twee weken op zee.’

En dat allemaal voor normale prijzen: 1,68 euro voor een kilo granny smith, 1 euro voor een rode kool. ‘De leveranciers zitten vlakbij, dus dat drukt de prijs’, verklaart Bolle. ‘Maar wij zijn geen discounter, we hebben ook wilde zalm en daar moet je flink voor betalen.’

De vis is duurzaam, het label ‘organic’ is opvallend vaak te zien. Maar niet alles bij Marqt is biologisch. Bolle: ‘Van het etiket ‘biologisch’ krijgen mensen geen honger. Als we een Eko-label verdienen, zoals bij onze melk bijvoorbeeld, zetten we dat samen met de producent wel op de verpakking, maar aan de achterkant. Wij leggen de nadruk liever op lekker.’

Bolle en Beeren deden ‘beperkt’ marktonderzoek en vonden drie privépersonen uit de sector en de Rabobank bereid om te investeren. ‘Binnen de vijf jaar willen we 20 à 25 winkels hebben, de nummers twee en drie staan al gepland. ’

Het tweetal maakt daarbij afwijkende keuzes. ‘Dit is de eerste winkel waar je niet meer met cash kan betalen. Dat verkleint de wachtrijen en vergroot de veiligheid van personeel en klanten.’ Ook het kassasysteem is ongebruikelijk. Er is een centrale wachtrij, boven alle kassa’s hangt een lamp. Als die groen oplicht, dan kan de eerst wachtende daar afrekenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden