Sanoma wijst bod op heel SBS af: 'Lastige horde in samenwerking met Talpa'

Uitgever Sanoma ziet niets in de verkoop van haar meerderheidsbelang van 67 procent in SBS Nederland aan partner Talpa. Het bedrijf van John de Mol doet een bod van 373 miljoen euro om volledige zeggenschap te krijgen, maar Sanoma laat enigszins geërgerd weten 'absoluut niet van SBS af te willen'.

Het hoofdkantoor van Sanoma in Hoofddorp. Beeld ANP

'We zijn vastberadener dan ooit om van de SBS-zenders een succes te maken, dus het bod van onze partner Talpa is voor ons niet relevant', zegt een woordvoerder van het uitgeefconcern. 'Het is vervelend dat dit nu op straat ligt. Daar zitten wij natuurlijk niet op te wachten.' Het bedrijf wil niet zeggen of er überhaupt nog contact is met John de Mol. 'Het betekent in ieder geval een lastige horde in onze samenwerking'.

Multichannel-mediahuis
Het Fins-Nederlandse Sanoma is eigenaar van diverse websites als Nu.nl en uitgever van publieksbladen als Margriet, Donald Duck en Libelle. Het deed onlangs nog tientallen tijdschriften in de verkoop en ziet SBS daarom als 'een zeer belangrijk element in onze positie als leidend multichannel-mediahuis'. Zonder tv-zenders in het pakket zou Sanoma minder interessant worden voor adverteerders die op zoek zijn naar massaal bereik.

Talpa bevestigt het overnamebod, maar wil er verder niets over kwijt. De televisieproducent is bereid bijna 25 keer de verwachte brutowinst van 21 miljoen van SBS over 2013 te betalen: 373 miljoen euro. Het bod waardeert het bedrijf daarmee op 520 miljoen euro. Samen betaalden ze ruim 1 miljard voor het bedrijf in 2011.

Beeld anp

Utopia
Naar verluidt zou De Mol nog meer zeggenschap willen over de invulling van de zenders. Zo zou hij onder meer moeite hebben ondervonden met het op SBS6 plaatsen van zijn nieuwe, dure realityproject Utopia. Sanoma ontkent dit: 'Daar staan wij absoluut achter, anders was dit programma niet bij ons geprogrammeerd.' De Mol sprak half september in het programma RTL Late Night al over zijn wens om heel SBS in handen te krijgen. In dat geval zou hij naar eigen zeggen 'meer rust in de SBS-organisatie kunnen brengen'.

Dieptepunt
Samen met Talpa kocht Sanoma in 2011 de zenders SBS6, Net 5 en Veronica over van het Duitse mediabedrijf ProSiebenSat.1. In het pakket zat ook de Veronica Uitgeverij dat Veronica Magazine uitgeeft. Ruim twee jaar later vallen de prestaties van de tv-zenders nog altijd tegen en heeft de samenwerking tussen Talpa en Sanoma een dieptepunt bereikt. Sanoma wil niet speculeren over de toekomst, maar zegt dat het investeren in de zenders op volle kracht doorgaat. 'We hebben de ene na de andere dure productie opgestart'.

John de Mol in RTL Late Night Beeld RTL
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden