Sanerend Sanoma fors afgestraft vanwege sombere vooruitzichten

Het zwaar sanerende Sanoma ziet dit jaar geen verbetering in de moeilijke marktomstandigheden en verwacht pas in 2016 weer op eigen kracht te kunnen groeien.

AMSTERDAM - Het Fins-Nederlandse mediaconcern, dat vorig jaar 32 Nederlandse tijdschriften in de etalage zette, kreeg vrijdag van beleggers de rekening gepresenteerd voor dat sombere verhaal. Het aandeel kelderde in Helsinki meer dan 16 procent.


Sanoma - dat naast de Donald Duck en Libelle onder meer ook NU.nl en SBS heeft - presenteerde vrijdag over vorig jaar een verlies van 332,3 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog 149 miljoen euro winst. De rode cijfers worden veroorzaakt door ingrepen bij de Nederlandse tak. Het gaat om reorganisatiekosten - met de 32 tijdschriften worden ook 500 banen geschrapt - en om afschrijvingen op SBS, dat in 2011 voor meer dan een miljard euro werd gekocht.


Het blijft slecht gaan met de zendergroep (naast SBS6 ook Net5 en Veronica), waardoor eind vorig jaar openlijk ruzie uitbrak. John de Mol, voor eenderde eigenaar van SBS, wilde Sanoma uitkopen omdat het te weinig investeert. Waarop Sanoma-topman Harri-Pekka Kaukonen stelde dat het juist De Mols schuld is dat SBS blijft kwakkelen, omdat hij verantwoordelijk is voor de zenders. Inmiddels is er 'constructief overleg' over een oplossing, zei Kaukonen vrijdag, waarbij 'nog enkele vragen open liggen'.


Sanoma put hoop uit de kijkcijfers van De Mols nieuwste vondst Utopia. Die moeten SBS6 voor het eerst sinds heel lang weer een stevige positie geven in de vooravond, en daarmee uitzicht op betere kijkcijfers (en meer reclameinkomsten) de rest van de avond.


SBS is niet het enige probleem van Sanoma. Het mediabedrijf probeert in de crisis de overgang te maken van de teruglopende papieren uitgaven naar digitaal, dat wel groeit, maar nog weinig geld oplevert. 'Een tamelijke dodelijke cocktail', noemde topman Kaukonen de operatie in een toelichting op de cijfers. De omzet daalde vorig jaar 7 procent tot 2,2 miljard euro. De operationele winst zakte eenderde tot 155 miljoen euro. In Nederland liepen vorig jaar zelfs de digitale inkomsten terug, met een procent.


Voor dit jaar verwacht Sanoma iets minder omzet, en een lagere operationele winst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden