Samenwerking betekent 365 dagen per jaar exposure

6 vragen over Sportsponsoring

Wielrenners en schaatsers samenbrengen in één ploeg: het klinkt als een uitdaging, maar roept ook veel vragen op. Gaat Kramer nu ook fietsen?

Hoe hebben De Lotto en BrandLoyalty elkaar gevonden?

Het is op het eerste gezicht niet de meest voor de hand liggende combinatie. De Lotto is een kansspelorganisatie, BrandLoyalty een bedrijf dat consumentenacties uitvoert voor supermarkten. Zoals marketingdeskundigen zeggen: 'Die bedrijven zijn niet echt complementair.' Daarnaast zijn schaatsen en wielrennen geen sporten met een goktraditie.


Sportmarketeer Patrick Wouters bracht de partijen bij elkaar. Hij struinde de laatste maanden de markt af op zoek naar een geschikte sponsor voor zijn paradepaard Sven Kramer en diens TVM-ploeg. Uiteindelijk bracht hij Kramer onder bij BrandLoyalty, de ploeg van schaatstrainer Jac Orie. Dat bedrijf is nu bereid een stap terug te doen en samen te werken met De Lotto.


Wouters heeft ingezien dat de ouderwetse manier van sponsoring, de hand op houden voor een zak geld, niet meer werkt. De Lotto had wel oren naar een revolutionaire samenwerking tussen twee ploegen uit het schaatsen en wielrennen, twee volkssporten in Nederland.


De Lotto ondergaat ook een koerswijziging. Het bedrijf bereidt zich voor op het moment dat de grenzen van de gokmarkt opengaan en buitenlandse bedrijven een vergunning mogen aanvragen voor de Nederlandse markt.


Commercieel is de samenwerking tussen een wieler- en een schaatsploeg interessant. Het betekent 365 dagen van het jaar exposure. Alleen is de vraag: had De Lotto die exposure niet al dankzij de bonden die aangesloten zijn bij sportkoepel NOC*NSF? 70 procent van de Lotto-opbrengst wordt afgedragen aan de sportkoepel.


Angst dat de sponsoring van de wieler- en schaatsploeg ten koste gaat van NOC*NSF, heeft de sportkoepel niet. De sponsorbijdrage komt uit het marketingbudget. 'De Lotto kan hierdoor juist voor een hogere omzet van hun kansspelen zorgen', zegt NOC*NSF-directeur Gerard Dielessen. 'Dat levert meer inkomsten op voor de sport in de volle breedte.'

Wat is het beschikbare budget voor de ploeg?

Dat is nog onduidelijk. Het budget voor de wielerploeg wordt geschat op 8 miljoen euro. Anderen schatten de kosten voor een volwaardige ploeg op World Tourniveau op 10 à 12 miljoen euro. Een goede schaatsploeg krijg je voor 4 à 5 miljoen euro op de been.


Volgens ingewijden ontbreekt er op dit moment 2 à 3 miljoen euro om het voorgestelde budget rond te breien. Belkin-directeur Richard Plugge ontkende dat maandag: 'Ik denk dat we met het voorgestelde budget een eind komen. Maar het blijft sport: hoe hoger het budget, hoe groter je mogelijkheden. Als je ruimte in de contracten kunt creëren om subsponsoren toe te laten, moet je dat niet nalaten.'


De vraag is of Plugge een reservepotje heeft. Vorig jaar presenteerde hij vlak voor de Tour de France Belkin als nieuwe hoofdsponsor. Tot dan toe had Rabobank, dat ondanks het verscheuren van het contract met de wielerploeg alle contractuele verplichtingen is nagekomen, alle rekeningen betaald. Belkin profiteerde optimaal door voor een klein bedrag in te stappen. Het investeerde 5 à 6 miljoen euro per jaar in een ploeg die het dubbele waard was.

Welke renners zullen deel uitmaken van de nieuwe ploeg?

De schaatsafdeling staat, over de samenstelling van de wielerploeg bestaan veel onduidelijkheden. Laurens ten Dam zal er zeker deel van uitmaken, evenals klassiekerman Sep Vanmarcke en Tom Leezer. Zij hebben allen een doorlopend contract.


De kans lijkt groot dat Bauke Mollema na de Tour bekendmaakt de ploeg te verlaten. Hij zou rond zijn met Trek. Ook wordt rekening gehouden met het vertrek van Lars Boom.


Het lijkt onmogelijk voor de sponsoren om zoveel kopmannen bij elkaar te houden. Als er een keuze gemaakt moet worden, zal die vallen op aanstormend talent Wilco Kelderman. Die maakte onlangs naam in de Giro d'Italia en klom in het Critérium du Dauphiné aan de zijde van Chris Froome en Alberto Contador.


Plugge ontkende dat namen inzet zijn bij de onderhandelingen. 'Het gaat erom zo'n goed mogelijke ploeg neer te zetten. We moeten uitkijken dat we geen scorebordjournalistiek bedrijven.'

Waarom werd het nieuws over een nieuwe wielerploeg op dit moment bekend?

De sponsordeal werd niet echt bekendgemaakt, het nieuws stond maandagochtend in De Telegraaf. Een rustdag in de Tour de France is overigens een uitstekend moment om maximale aandacht te genereren. Dat bleek gisteren, waardoor het uitlekken van het initiatief des te meer bedoeld leek om aan de noodzakelijke en geïnteresseerde derde partij te tonen welke reacties het zou losmaken.


Wel is het de vraag of de eerste twee partijen er tevreden mee waren dat er openlijk werd gesproken over de plannen. Bij De Lotto vroeg men zich hardop af of dit het onderhandelingsproces niet zou verstoren.


Een derde partij zal ook niet eenvoudig te vinden zijn. Het is in de sponsorwereld 'het moeilijkst verkoopbare contract'. Voor het bedrag dat die sponsor moet ophoesten, kan het ook in z'n eentje een hele schaatsploeg sponsoren. Haast is niettemin geboden voor alle betrokkenen. De onrust is langzaam maar zeker in de ploeg geslopen. En de kopmannen, onder wie de gewilde Kelderman, hebben aanbiedingen genoeg op zak.

Gaat Sven Kramer nu ook wielrennen?

Niets is uitgesloten, maar in de wielerploeg zegt iedereen dat de fietskwaliteiten van de schaatser niet moeten worden overschat. Zo'n vaart zal het dus niet lopen. Er is altijd kruisbestuiving tussen beide sporten geweest. Plugge: 'Je ziet aan Theo Bos (ex-baansprinter, red.) hoe lang het duurt om een lichaam dat gewend is aan korte inspanningen te trainen voor lange inspanningen. Maar als je met elkaar gaat trainen en op andere vlakken gaat samenwerken, wie weet waartoe dat kan leiden.'


Beide ploegen gaan van start als gescheiden entiteiten. Plugge: 'Laten we eerst doen waar we zelf goed in zijn, dan gaan we vanzelf groeien. Natuurlijk zullen we op den duur van elkaar profiteren. Maar niemand verwacht dat we dat voor morgen voor elkaar hebben.'

Hoe gaat het nieuwe wielershirt eruit zien?

De gok is zwart (BrandLoyalty) met geel (De Lotto), maar Plugge wilde er gisteren niet op ingaan. Ook de naam is nog onduidelijk. Er rijdt in het peloton al een ploeg rond met de naam Lotto. De internationale wielerunie UCI verbiedt het twee teams met dezelfde aanduiding rond te fietsen. Plugge: 'Dat weten we. De naam maken we pas bekend als alle handtekening zijn gezet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.