Samenwerking bedrijfsleven-GGD in strijd tegen obesitas

AMSTERDAM - Als gezondheidsorganisatie van de overheid samenwerken met chocoladefabrikant Mars om overgewicht te bestrijden, is dat heulen met de vijand of juist zinnig? De GGD gaat in discussie met het bedrijfsleven over manieren om de samenleving gezonder te maken.

GGD Nederland organiseert vandaag in Utrecht het congres 'Publiek-private samenwerking, collega's of concurrenten?', waarop naast de GGD ook bedrijven als Mars en Heineken aanwezig zullen zijn. Het is de eerste keer dat de gezondheidsorganisatie het gesprek aangaat met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven.

De GGD luidt de noodklok vanwege de toename van sociaal-economische gezondheidsverschillen. Directeur Laurent de Vries vindt de resultaten die het Convenant Gezond Gewicht daarin tot nu toe heeft bereikt, teleurstellend.

De Vries: 'Roepen dat overgewicht slecht is voor de gezondheid, helpt mensen niet. Een gedragsverandering bewerkstelligen, is het moeilijkste wat er is.' Met het huidige beleid worden gezonde mensen volgens hem gezonder, maar de groep waar het om gaat, mensen met overgewicht, wordt niet bereikt. Voor hen is de gezondheidswinst te gering.

Om de overgewichtepidemie te bestrijden is in 2005 het Convenant Gezond Gewicht opgericht, een samenwerkingsverband tussen overheden, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven.

Volgens De Vries is het Convenant niet geheel onafhankelijk, omdat partners als Albert Heijn een bijdrage betalen. De resultaten vallen tegen - en niet alleen op het gebied van overgewicht.

'Ik vind het onbegrijpelijk dat in een supermarkt sigaretten worden verkocht of dat kinderen Red Bull kunnen kopen, zonder dat daar een waarschuwingsetiket op zit. In het verleden is het gelukt om een groot deel van de transvetten uit voedingsmiddelen te weren, dat zou ook moeten gebeuren met andere producten die - zoals tabak - feitelijk doodsmiddelen zijn.' Als een multinational als Coca-Cola ingrijpt en een suikerreductie toepast, zullen anderen snel volgen, verwacht De Vries.

In Engeland heeft het ministerie van Volksgezondheid onlangs een pact gesloten met Coca-Cola, Unilever en supermarktketen Tesco met als doel het aantal calorieën in levensmiddelen te verminderen en consumenten te helpen met gedragsaanpassingen. 'Dat zou in Nederland ook moeten gebeuren', aldus De Vries.

Paul Rosenmöller, voorzitter van het Convenant Gezond Gewicht, zegt in een reactie: 'Ik deel het ongeduld van De Vries. Dit probleem is echter niet iets dat je van maandag op vrijdag kunt oplossen. De publiek-private samenwerking is heel geschikt om het probleem van overgewicht aan te pakken.'

Eén van de sprekers op het congres is hoogleraar Hans van Oers, hoofd van het Centrum voor Volksgezondheid Toekomst Verkenningen van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Hij onderkent dat het vrijwillig aan banden leggen van bijvoorbeeld alcoholgebruik in sportkantines nog steeds een probleem is. Van Oers vindt dat een evaluatie over de effectiviteit van de samenwerking tussen overheden en bedrijfsleven noodzakelijk is. Het kan werken, onder stevige randvoorwaarden, aldus de hoogleraar.

Een voorbeeld dat het bedrijfsleven gezondheidsimpulsen kan bewerkstelligen, is dat Nederlanders meer olijfolie zijn gaan gebruiken.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden