Saldo op chipper kwijt? kost vijf euro

Veel rekeninghouders van de Postbank komen er dezer dagen tot hun schrik achter dat het chipper-saldo op hun giropasje niets meer waard is....

De chipper van de Postbank heeft het moeten afleggen tegen de chipknip van de andere banken. Naar schatting hebben mensen die de chipper in gebruik namen het saldo met zo'n 20 euro opgewaardeerd. De Postbank wil niet zeggen hoeveel geld rekeninghouders in totaal zijn kwijtgeraakt.

'We realiseren ons dat het heel vervelend is, maar we hebben onze klanten drie keer geattendeerd', zegt een woordvoerster van de Postbank. 'De postkantoren hebben nu geen apparatuur meer om de chippers te lezen.'

Wel voert het bedrijf een 'coulance-beleid'. Wie nog een chipper-tegoed heeft op zijn pasje, kan contact opnemen met de klantenservice. Daar wordt uitgelegd dat men een nieuwe giropas kan aanvragen en de oude kan opsturen naar de Postbank. Het chippertegoed wordt dan alsnog overgemaakt.

Het aanvragen van een nieuwe giropas kost wel vijf euro. 'Iedereen moet dus voor zichzelf uitmaken of het de moeite loont', aldus de woordvoerster van de bankinstelling.

De Postbank heeft sinds september 2001 drie keer gemeld dat het chipper-tegoed voor 31 december 2002 moest worden. Een keer in september 2001, in een brief over nieuwe passen, en twee keer in Postbank-nieuws. De bank beaamt dat een mededeling op de dagafschriften wellicht meer mensen zou zijn opgevallen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.