Salarisverschillen met collega's voelen oneerlijk, maar zijn vaak wel te verklaren

Deze week in: verdien ik wel genoeg? Marketingmedewerker: 2.483 euro (40 uur).

Beeld thinkstock

Dilemma

'Ik ben er achter gekomen dat een collega 20 procent meer verdient', aldus marketingmedewerker Felien (33). Hij werkt sinds dertien jaar bij een bouwgerelateerd bedrijf, waarvan vijf jaar in deze functie. Nog niet eerder twijfelde hij aan zijn salaris. Tot hij dus onlangs ontdekte wat zijn collega verdient.

Met marketing bedoelt Felien een breed scala van werkzaamheden. Hij doet de opmaak van reclamemateriaal en onderhoudt contact met drukkerijen, reclamebureaus en leveranciers. Ook beheert hij de nieuwsbrief en websites van het bedrijf, organiseert hij beurzen en produceert hij filmpjes.

Felien werkt 40 uur per week en ontvangt daarvoor 2.480 euro bruto per maand, volgens de cao voor technische groothandel. Is dat voldoende?

Advies

Er zit meer in het vat voor Felien, daarover later meer. Maar het valt vooral op dat hij pas ontevreden raakt zodra hij zijn salaris vergelijkt met collega's. Felien is, met andere woorden, ontevreden over zijn 'horizontale beloning', zegt Leonie Mutsaers van Berenschot.

Die verschillen met collega's voelen oneerlijk, maar zijn volgens haar vaak te verklaren. Een collega kan meer verdienen omdat de functie toch zwaarder is, omdat iemand meer ervaring heeft, of omdat een collega meer verdiende bij een vorige werkgever en daarom een betere onderhandelingspositie had.

Het salaris van Feliens collega is dus niet per se relevant; een vergelijking snijdt pas hout wanneer je de verdiensten vergelijkt met een grotere groep beroepsgenoten. En ook dan is het moeilijk te zeggen of Felien tevreden kan zijn, blijkt uit het advies van Ron Peters van vakbond FNV.

Feliens bruto jaarsalaris is 32.200 euro, inclusief vakantietoeslag. Dat is volgens Peters conform de cao, al zijn de bedragen in de cao minimumrichtlijnen, en zou Felien dus best wat meer mogen krijgen.

Maar vergeleken met marketingsalarissen buiten de cao, ziet Feliens jaarsalaris er ineens stukken slechter uit. In de 'algemene markt' verdienen beginnende marketingmedewerkers toch al snel zo'n 37 duizend euro per jaar. Met vijf jaar werkervaring zou Felien volgens Peters zo'n 42 duizend euro moeten krijgen. 'Je zou dus eens kunnen kijken naar mogelijke functies in andere sectoren.'

Wil Felien niet van baan wisselen, dan kan hij beter kijken naar zichzelf dan naar collega's, zegt trainer Jacco van den Berg. 'Je bent nu uitvoerend bezig, meer met 'het hoe'. Zijn er mogelijkheden om meer beleidsmatige werkzaamheden te gaan verrichten, zodat je je meer kunt bezighouden met het 'wat'?'

'En mocht je willen beginnen over salarisverhoging, beargumenteer dan vooral wat jouw kracht is', voegt Mutsaers toe. 'Staar je ook niet blind op de euro's', zegt zij tot slot. 'Salaris is niet de enige waardering voor je werk. Het bijvoorbeeld mogen volgen van opleidingen en de mate van autonomie kunnen jou misschien ook gelukkig maken.'

Het uitgebreide advies lezen of weten hoe het er met uw salaris voor staat? intermediair.nl/verdienikwelgenoeg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.