'Saint-Saëns is uit de gratie en dat vind ik onterecht'

De Nederlandse pianist Hannes Minnaar (25) werd zaterdag derde in het Elisabethconcours 2010, een uitzonderlijke prestatie...

AMSTERDAM De Russische pianist Denis Kozjoechin is zaterdag tot winnaar uitgeroepen van het Koningin Elisabethconcours 2010 in Brussel. Tweede werd de Bulgaar Evgeni Bozhanov. De Nederlander Hannes Minnaar (25) haalde in Brussel een verrassende derde plaats.

Minnaar, vorig jaar cum laude afgestudeerd bij Jan Wijn aan het conservatorium in Amsterdam, kreeg woensdag in het Palais des Beaux Arts de handen op elkaar met een genuanceerde lezing van Beethovens Sonate opus 10 nr 3. In het verplichte werk, het nieuwe Target voor piano en orkest van de Koreaan Minje Jeon, toonde Minnaar dat concoursdruk en speelplezier elkaar niet hoeven uit te sluiten. Het Vijfde Pianoconcert van Saint-Saëns, zelden gespeeld maar woensdag als keuzewerk van Minnaar uitgevoerd met het Nationaal Orkest onder Marin Alsop, bleek in zijn benadering een toonbeeld van brille en bedekte humor.

De Koreaanse overmacht die zich na de halve finale aftekende – van de twaalf finalisten in Brussel kwamen er vijf uit Zuid-Korea – bleek bij het opmaken van de eindbalans minder overtuigend. Tae-Hyung Kim en Da Sol Kim eindigden het hoogst, als vijfde en zesde.

Minnaar, die al eens een tweede prijs in de wacht sleepte bij het kleinere Concours de Genève, is de enige Nederlandse pianist die zich ooit bij een Elisabethconcours naar de top-drie heeft gespeeld. Rian de Waal werd in 1983 zevende. Minnaars beloning is 17 duizend euro en een reeks concerten. In het kielzog van Kozjoechin en Bozhanov krijgt hij het de komende week druk met concerten namens het Elisabethconcours in Antwerpen, Gent, Brugge en nog eens Brussel. Daarna volgt een reeks recitals in België en andere landen.

‘Echt een heel grote verrassing’, zegt Hannes Minnaar. ‘De kritieken waren al lovend, maar een concours is zó onvoorspelbaar.’

Hoe ervoer je de loting? De ervaring wijst uit dat finalisten de beste kansen hebben op de laatste vrijdag of zaterdag. Ook nu. Jij was woensdag al aan de beurt.

‘Ik hoorde Kozjoechin zaterdag op de autoradio, onderweg naar Brussel. Ik vond hem fantastisch in het Tweede Pianoconcert van Prokofjev. Ik heb de loting niet als nadeel ervaren. Ik had tijd om me voor te bereiden, maar niet zoveel dat ik er gek van werd.’

Vanwege jullie opsluiting in een verafgelegen ‘Elisabeth-Muziekkapel’?

‘Helemaal afgesloten. Je levert je telefoon in. Geen radio, geen bezoek. Je mag het terrein niet af. Iedereen heeft een appartementje met eigen vleugel, maar je eet gezamenlijk. De meerwaarde is dat je je medespelers leert kennen. De een blijkt wat excentrieker of exotischer dan de ander. Als musicus hoor je elkaar minder, want de appartementen zijn goed geïsoleerd. De enige die ik duidelijk hoorde was mijn Koreaanse onderbuurman, die elke ochtend meteen in heel hoog tempo het verplichte werk ging spelen. Ja, de technische vaardigheden staan daar op hoog niveau.’

Wie kwam op het idee van dat Vijfde Pianoconcert van Saint-Saëns?

‘Ik dacht, stel dat ik in de finale kom, heeft het dan zin als ik iets speel wat anderen ook doen? Saint-Saëns is uit de gratie en dat vind ik onterecht. Het leuke was: het was niet alleen voor mij de eerste keer, ook voor het orkest. Anderhalf uur hadden we om te repeteren. Maar Marin Alsop is zó goed, en het voordeel was: ze vonden het verfrissend. Ze hadden echt zin er iets van te maken.’

Je hebt illustere voorgangers die in Brussel derde werden: Youri Egorov, Gidon Kremer. En in de jury die jou nu derde heeft gemaakt, zitten de beroemde pianisten Cécile Ousset en Tamás Vásáry – lang geleden vierde en zesde in Brussel.

‘Wie weet kom ik nu ooit weleens in een jury van het Elisabethconcours.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden