Sahara / Fool's Gold, Random Hearts, The Wind Rises

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Matthew McConaughey in Sahara. Beeld geen

Sahara / Fool's Gold (Breck Eisner, 2005 / Andy Tennant, 2008)

Net 5, 20.30-01.15 uur

De McConaissance, de artistieke wederopstanding van gewezen mooiboy Matthew McConaughey, begon ongeveer rond zijn psychopatenrol in William Friedkins Killer Joe (2011), liep via het fraaie Mud (2012) en zelfbewuste Magic Mike (2012) naar de eerste Oscarnominatie van zijn acteercarrière, voor zijn rol als aidspatient in Dallas Buyers Club (2013) en eindigde voorlopig met sterke rollen in True Detective en Interstellar (beide uit 2014). Hoewel, de hoon voor Gus Van Sants The Sea of Trees was dit jaar tijdens het filmfestival van Cannes zo groot, dat er volgens enkele critici van een McConaissance geen sprake meer kon zijn.

Twee films uit het pre-McConaissancetijdperk zijn vanavond bij Net 5 achter elkaar te zien. Met een beetje goede wil zou je ze cult kunnen noemen. In Sahara is de acteur een gepolijste Amerikaanse schatzoeker die in Mali de Spaanse arts Penelope Cruz ontmoet. Omdat in het Afrikaanse land ook een epidemie losbarst en een oorlog woedt, vallen veel slachtoffers. Dubieus detail: vooral de zwarte figuranten moeten het ontgelden. Fool's Gold vervolgens, is een actiekomedie over de zoektocht naar een 18de-eeuws scheepswrak met een schat aan boord. De film is tot de nok volgestouwd met gebruinde lichamen in zwemkleding, actie op en onder water, flauwe seksuele toespelingen, merkwaardige bijrollen en clichés in alle soorten en maten.

Random Hearts (Sydney Pollack, 1999)

RTL 7, 00.45-02.55 uur

'In a perfect world, they never would have met', luidt de slagzin van Random Hearts. Maar in de film van wijlen Sydney Pollack (1934-2008) ontmoeten politieagent Dutch (Harrison Ford) en Congreslid Kay (Kristin Scott Thomas) elkaar wel. Onder beroerde omstandigheden; zij komen erachter dat hun overleden partners een geheime relatie met elkaar onderhielden. Wat volgt is een vakkundig gemaakt, maar voorspelbaar drama waarin de bedrogen man en vrouw troost vinden bij elkaar. Schrijver Warron Adler herkende zijn boek nauwelijks terug in Pollacks film. In zijn karakterstudie is de vrouwelijke hoofdrol een huisvrouw en de man een hulpje van een Kamerlid. Bovendien voegden scriptdokters er schietpartijen en achtervolgingen aan toe. In een perfecte wereld zou ook dát niet nodig moeten zijn.

The Wind Rises (Hayao Miyazaki, 2013)

Film 1 Sundance, 14.55-17.00 uur

De Japanse animatiegrootmeester Hayao Miyazaki schept in The Wind Rises (ditmaal écht zijn allerlaatste film, al weet je het ook dan niet helemaal zeker), nu eens geen sprankelende fantasiewereld à la Spirited Away, Howl's Moving Castle of Ponyo. De film is een onvervalste ode aan Jiro Horikoshi (1903-1982), de ingenieur die enkele van Japans belangrijkste gevechtsvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog ontwierp. Terwijl Miyazaki Jiro's loopbaan volgt, blijft de oorlogsdreiging sluimeren. Een fantastisch vormgegeven, ijzingwekkende scène rond de verwoestende aardbeving van 1923 wijst vooruit naar de bombardementen van Hiroshima en Nagasaki. Bovendien wordt-ie verliefd op Nahoko, een meisje dat al schilderend haar eigen hommages brengt aan de hemel en de wolken. Daar krijgt ook de film zijn vleugels.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden