Nieuwsbreak

Sacha Polak: 'Terecht dat talkshowgasten betaald krijgen'

Het is terecht dat talkshowgasten als Halina Reijn en Marc-Marie Huijbregts betaald krijgen, zegt regisseur Sacha Polak in de 4 Uur Nieuwsbreak. 'Waarom zou je daar gratis gaan zitten? Presentator Matthijs van Nieuwkerk krijgt tonnen voor zijn werk.'

Sacha Polak. Beeld Bas Losekoot

Halina Reijn zou 750 euro voor een uitzending van De Wereld Draait Door krijgen, Marc-Marie Huijbregts 2000 euro. Kamerleden protesteren. 'Gasten moeten niet denken dat ze even kunnen cashen bij de publieke omroep', zegt PvdA-Kamerlid Mohammed Mohandis. Het betalen van talkshowgasten; is daar iets op tegen?
'Nee, ik vind het heel terecht dat talkshowgasten betaald krijgen. Waarom zou je daar gratis gaan zitten? Presentator Matthijs van Nieuwkerk krijgt tonnen voor zijn werk.'

Maar die gasten hebben er toch zelf ook baat bij? Waarom moet de publieke omroep meebetalen aan de promotie van een theaterstuk, film of tv-programma?
'Voor mensen die een film of tv-programma promoten vind ik het anders dan voor een tafelheer of dame. Marc-Marie Huijbregts zit daar bijna wekelijks, dat ga je niet voor niets doen. Ik hoef echt geen geld te krijgen als ik mijn film daar aan tafel mag promoten. Een plek bij DWDD is enorm goed voor de bezoekerscijfers. Bij mijn laatste film Zürich was de redactie niet geïnteresseerd in de film zelf, maar we mochten wel komen als hoofdrolspeelster Wende Sneijders een liedje uit de film zou zingen. We hebben toen speciaal daarvoor een clip opgenomen. Het loont.'

Het zijn wel onze belastingcenten...
'Je kunt je afvragen of zo'n programma als DWDD nog wel bij de publieke omroep thuishoort als er dit soort bedragen in omgaan. Uiteindelijk is dat programma natuurlijk één grote promotie van tv-shows, tentoonstellingen en artiesten. Maar ja, je moet kwaliteit belonen. Voor zo iemand als Peter R. de Vries is het gewoon werk om bij een talkshow aan te schuiven.'

De Wereld Draait Door. Beeld anp

Als het aan PVV-Kamerlid Martin Bosma ligt, wordt van iedere talkshowgast exact duidelijk wat zij verdienen. 'Er kan bijvoorbeeld in beeld verschijnen: Peter R. de Vries zit hier voor 2000 euro vandaag, desnoods met kassageluiden erbij.' Is dit de oplossing?
'Dat is natuurlijk flauwekul. Wat voor zin zou dat hebben? Dan moeten we allemaal overal plaatsnemen met een bordje om onze nek met een bedrag.'

Vanavond bespreekt de Tweede Kamer de Mediawet met staatssecretaris Sander Dekker. In die wet krijgt omroepkoepel NPO meer macht. 'Dat gaat ten koste van de journalistieke vrijheid, schrijft René Roodheuvel in een opiniestuk voor de Volkskrant. Programmamakers van Argos en Reporter moeten bijvoorbeeld een onderwerp pitchen bij de netmanager. Die bepaalt dan of het programma wordt gemaakt en hoeveel geld er komt. Is dat een slechte ontwikkeling?
'Die invloed is schadelijk, ja. Ik merk het ook bij films. Mensen van de NPO gaan zich steeds meer als producenten gedragen. Als ik een film maak, heb ik de steun van een omroep nodig. Maar het wordt steeds moeilijker om die steun te krijgen. Er gelden andere regels voor televisie en dus krijg je een lijstje met commentaar: de film mag niet te donker zijn, want dat is een zapmomentje. Liever geen flashbacks in de film want ook dat is een zapmoment. Ik wil die bemoeienis helemaal niet. Ik wil een mooie film maken. Mijn film Hemel was een coproductie met de VPRO. Uiteindelijk werd die film om 12 uur 's nachts uitgezonden. Dat geeft aan hoe trots ze op die film zijn...'

Dan doet u het toch lekker zonder de omroepen?
'Ik heb hun steun nodig, anders kan ik mijn films niet financieren.'

Sacha Polak (L) en Wende Sneijders op de rode loper bij de première van de Nederlandse film Zurich. Beeld anp

We ontkomen er in deze Nieuwsbreak niet aan om het over de vluchtelingencrisis te hebben. Het lijkt alsof er maar twee kampen zijn: of je bent een racist of je bent een gutmensch, schrijft Jean-Pierre Geelen vandaag in zijn column. Tot welk kamp behoort u?
'Ik geloof in ieder geval niet dat ik meer recht heb om in Nederland te wonen dan vluchtelingen, alleen omdat ik er toevallig geboren ben.'

Geelen vervolgt: 'De 'zwijgende meerderheid die beide emoties voelt', zoals tafeldame Myrthe Hilkens het treffend omschreef in DWDD, komt niet of nauwelijks aan bod in de media. Logisch: die zit thuis op de bank te zwijgen, in vertwijfeling.' Waarom zwijgen zij?
'In de media is dat tussengeluid misschien minder aanwezig, maar het bestaat wel, ik hoor het in mijn omgeving. Mensen die willen helpen of mensen die bang zijn dat we de consequenties van die stroom niet overzien. Het is altijd zo geweest dat genuanceerde meningen minder snel worden opgepikt. Ik denk ook dat je schreeuwlelijken nodig hebt om aan de hand daarvan je eigen mening te vormen.'

Is dat niet het probleem? In de politiek heb je aan de ene kant schreeuwlelijk Wilders maar aan de andere kant is niemand opgestaan die zegt: iedereen is welkom, zoals Merkel dat deed.
'Ik denk dat Rutte en andere politici te veel rekening houden met de gevoelens van de bevolking om zich heel erg uit te spreken. Hoe Merkel zich uitliet, vond ik erg bijzonder.'

Vluchtelingen in het dorp Oranje. Beeld anp

In het dorp Oranje liep het uit de hand. Begrijpt u de boze inwoners?
'Ze zijn bang dat hun leven drastisch verandert. Ze voelen zich overdonderd omdat hen iets anders was beloofd. Om die vluchtelingen in Oranje te dumpen, dat is niet handig en niet chic. Maar ja, als je een halfleeg vakantiepark hebt, dan snap ik ook wel dat je daar mensen wilt onderbrengen. Het is een noodsituatie. De staatssecretaris zal daar we goed over na hebben gedacht, hoop ik. Die mensen buiten laten slapen, dat is geen optie.'

1.400 asielzoekers op een gehucht van 140 inwoners: gaat dat werken?
'Ik hoop dat het goed zal gaan. In een iets grotere gemeenschap zullen vluchtelingen makkelijk opgenomen worden.'

Er klinkt kritiek op premier Rutte die te weinig aanwezig zou zijn. 'Rutte had naar Oranje moeten gaan, niet Dijkhoff', zegt SP-leider Emile Roemer. Mee eens?
'Er is geen grote ramp gebeurt, dus de aanwezigheid van Rutte vind ik niet enorm prangend. De kritiek die nu klinkt is denk ik vooral profileringsdrang van de oppositiepartijen. Die foto van Rutte in de Coca Cola-fabriek vond ik lullig.'

Maar is hij de leider die we op dit moment nodig hebben?
'Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik niemand weet die het beter zou kunnen.'

(tekst loopt door onder de foto)

Beeld anp
Rutte op werkbezoek in de Coca cola-fabriek. Beeld anp

Woensdag was de première van Suffragette, een film met Meryl Streep over Britse feministen die streden voor het stemrecht van vrouwen. Scenarioschrijfster Abi Morgan zei in een interview dat het moeilijk was om mannelijke spelers te vinden omdat de rollen 'te klein' zouden zijn. Bent u verbaasd?
'Nee. Dit herken ik maar al te goed. Mannelijke acteurs willen niet de antagonist zijn, maar de hoofdrol spelen. Het is veel makkelijker om een goede actrice te vinden voor een vrouwelijke bijrol dan een acteur voor een mannelijke bijrol. Het was bijvoorbeeld erg lastig om een mannelijke tegenspeler te vinden voor Wende Sneijders in mijn film Zürich.'

Is het ego van de mannelijke acteur te groot?
'Van agenten krijg je te horen dat de acteur in kwestie niet wil omdat er te weinig ontwikkeling in het personage zit. Oftewel: de rol staat te veel in dienst van de vrouwelijke hoofdrol.'

Vorig jaar stelde UN Women dat de filmindustrie te weinig vrouwelijke hoofdrollen creëert. Hoe staat het met de vrouwelijke hoofdrollen in Nederlandse films?
'Er wordt mij elke keer gevraagd waarom ik gekozen heb voor een vrouwelijke hoofdrolspeelster in mijn film. Vreemd. Stelt men aan de regisseur van Mission Impossible ook de vraag waarom een man de hoofdrol speelt? Of aan Francis Ford Coppola? Doordat ik vaak vrouwelijke hoofdrolspeelsters in mijn films heb, word ik gezien als de moeder van de vrouwelijke films, alsof het heel speciaal is wat ik doe. Het laat zien dat het nog niet de norm is.'

Een studie van de universiteit van San Diego toont aan dat vrouwen maar 12 procent uitmaken van de protagonisten in de grootste Amerikaanse films in 2014.
'Het ligt ook aan de markt. Waar komen de kijkers op af? Ik ben nu bezig met een film over een jonge moeder die zoutzuur over zich heen heeft gekregen en haar leven weer wil opbouwen. We benaderden een reclamebureau over hoe we deze film in de markt moesten zetten. Zij zeiden: mannen gaan niet naar deze film, koppels ook niet. Alleen vrouwen zullen erop af komen, mits de hoofdrolspeelster positief wordt neergezet.'

Mannen gaan niet naar films met vrouwen?
'Mannen zijn meer geïnteresseerd in films met mannen. Een film met vrouwen erin is al snel een vrouwenfilm. Vrouwen aan de andere kant gaan wel naar films met mannen erin.'

Meryl Streep bij de première van Suffragette. Beeld afp

Heeft u nog een online kijk- of leestip om de dag mee af te sluiten?
'De film The Lobster van Yorgos Lanthimos die op 15 oktober in première gaat bij Eye in Amsterdam. Het gaat over een wereld waarin mensen hun geliefden moeten vinden. Lukt dat niet in die korte tijd dan worden ze verbannen naar een bos en veranderen ze in een dier. De hoofdrolspeler verandert in een kreeft. De regisseur heeft een uniek geluid en de film won prijzen in Cannes.

Nog één tip is de korte film Geen koningen in ons bloed van Mees Peijnenburg, nu te zien op Uitzending Gemist. Een hele mooie film van een heel getalenteerde jonge filmmaker. De film kreeg op het Nederlands Filmfestival twee Gouden Kalven voor beste tv-drama en beste acteur in een tv-drama.'

Dit is aflevering 580 van de dagelijkse 4 uur Nieuwsbreak. In deze rubriek nemen we met een interessant persoon het nieuws van de dag door.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.