Sacha Bronwasser

  1. Andy Warhol. Stedelijk Museum, Amsterdam. Het Stedelijk pakt eindelijk eens echt uit. De ‘Pope of Pop’ zoals we hem nog niet eerder zagen: als initiator en vervolgens onvermoeid registrerende notulist van het wilde leven om hem heen....

TOP 5 NEDERLAND
2. Kutlug Ataman. BAK, Utrecht. Vooral de grote installatie Küba, opgesteld in een kaal universiteitsgebouw buiten de stad, is een meesterwerk. De Turkse kunstenaar legde met engelengeduld de kletsverhalen van talloze bewoners van een criminele wijk vast, de bezoeker laveerde ertussen door en schiep zo zijn eigen scenario. Het werkte echt.

TOP 5 NEDERLAND
3. Allan Kaprow. Van Abbemuseum, Eindhoven. Groot overzicht van vrij onbekende hippie-kunstenaar wiens werk, vooral performances, leunde op deelname van het publiek. Moeilijk om daar een tentoonstelling van te maken, maar het van Abbe overtuigde. Zelfs een handeling als ‘handen wassen’ kreeg er glans door.

TOP 5 NEDERLAND
4. Drawing Typologies. Stedelijk Museum Amsterdam. Tekeningententoonstelling, samengesteld door de uit het GEM weggestuurde curator Roel Arkesteijn die sindsdien de ene na de andere mooie tentoonstelling maakt. Goed gezocht en gekozen, dit overzicht van een springlevend medium waarin iedere kunstenaar zich vrijer lijkt te voelen.

TOP 5 NEDERLAND
5. Kunstwerken en boeken die eigenlijk nog beter dan tentoonstellingen zijn. Film Nummer 8 van Guido van de Werve: man loopt voor ijsbreker uit, een hartverscheurend, geniaal, eenzaam en heroïsch beeld. De video-installatie Summer Camp van Yael Bartana: actueel en mooi gefilmd dubbelspel; bouwwerkzaamheden in de Gazastrook zijn tevens een parodie op zionistische films. Het kunstenaarsboek IJzer en Video van Joost Conijn: zelf vliegtuigen bouwen en zelf neerstorten; een boek over en door een autonoom mens. Het boek Start a New Art World van Ad de Jong: punk is niet dood in een boek vol kleur en vorm.

TOP 3 BUITENLAND
1. Douglas Gordon. Kunstmuseum Wolfsburg. Perfecte symbiose tussen de trage videobeelden van Gordon en een fabelachtige enscenering. Videokunst wordt hier een uitbreiding van de zintuigen.

TOP 3 BUITENLAND
2. Documenta. Kassel. Monsterblockbuster viste veel (onterecht) vergeten, meest vrouwelijke kunstenaars uit de geschiedenis op in een Europese salonsfeer. Curieus en eigenwijs en verlost van de politieke kramp waarin veel van dit soort megamanifestaties verkeren.

TOP 3 BUITENLAND
3. Het meesterlijk atelier. Brussel. Gelegenheidstentoonstelling (50 jaar Europa) pakt goed uit. Parade van bijzondere historische kunst(nijverheid) blijkt een ongedwongen pleidooi voor vermenging van volkeren en culturen.

SLECHTSTE 3 NEDERLAND
1. Paul Chan. Stedelijk Museum, Amsterdam. Het Stedelijk Museum mist kennelijk het kritisch vermogen om te zien dat deze inhoudsloze computeranimaties geen overzicht van ettelijke zalen rechtvaardigen.

SLECHTSTE 3 NEDERLAND
2. FotoFestival, Naarden. Jubileummanifestatie in het historische vestingstadje verwordt tot braderie. Opzichtige vormgeving moet verbloemen dat het maar een matige keuze is, en op een rondgang langs de locaties is het oubolligheid troef. Om het ‘emo-festival’ op te leuken: steltlopers en circustenten.

SLECHTSTE 3 NEDERLAND
3. Bodypoliticx. Witte de With, Rotterdam. Kunst en porno blijken zich eigenlijk op geen enkele zinnige manier tot elkaar te verhouden, terwijl de tentoonstelling dat nu juist ging laten zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden