Sabon, Folio en Nobel uit de letterkast getrokken

Er zijn lezers die het weinig of niets uitmaakt hoe een boek er uit ziet...

Voor hen zijn boeken leesvoer en is de vorm altijd ondergeschikt aan de inhoud. Een literatuurcriticus liet zich onlangs in NRC Handelsblad zelfs ontvallen dat de wijze waarop een boek wordt uitgegeven 'bijzaak' is, om vervolgens pockets die niet tegen zonlicht kunnen en na twintig jaar uit elkaar vallen de hemel in te prijzen.

'Voor velen', aldus uitgever Wouter van Oorschot onlangs in een als feestelijk bedoelde toespraak, 'is het boek zelf een uitgelezen verschijnsel aan het worden. Mensen dus voor wie het niet uit maakt of het barst van de hoerejongens, afbreekfouten, verkeerd gespatieerde woorden, en zelfs hele regels, en vervolgens middels rotatieoffset per twee tegelijk en veertig exemplaren per minuut op krantenpapier door een drukdoos van drie miljoen wordt uitgebraakt.'

Gelukkig bestaan er nog uitgevers die een goed gemaakt boek preferen boven de 'hemeltergende beunhazerij' die het gros van de boeken kenmerkt. Zo'n uitgeverij is de Atalanta Pers, die in de afgelopen kwart eeuw zeventig boeken uitgaf die opvallen door typografie, illustratie en bindwijze maar ook door hun inhoud. Meest recente loot aan de stam is Seizoenen van de dichter en romancier Mark Boog.

Het feest begint al bij het omslag dat vervaardigd is van goudmetaal papier. Na de turkooizen schutbladen volgt een dubbele titelpagina waarop vier kleine foto's te zien zijn die verderop in het het boek op groter formaat terugkeren. Meer beelden dan foto's zijn het, bedoeld om de sfeer van Boog's gedichten te versterken; papiersoort en druktechniek spelen hun eigen geheimzinnige rol.

Uitgever, drukker en vormgever René Bakker zette de twaalf gedichten van Boog uit lood en trok onder meer de Sabon, de Folio en de Nobel uit zijn antieke letterkasten. Hij drukte de teksten in boekdruk op zijn Victoria degelpers; tegen de levendigheid en het koloriet van zulk drukwerk moet menig boek uit de 'drukdoos' het afleggen.

Zoals gebruikelijk bij de edities van de Atalanta Pers zijn de gedichten speciaal voor deze uitgave geschreven. Wie de bij het 25-jarig jubileum verschenen bibliografie overziet (Honderd seizoenen Atalanta Pers) komt vele grote namen tegen: van Esther Jansma tot Cees Nooteboom, van Leo Vroman tot Willem van Toorn. Een dertigtal dichters werd aangezocht voor de jubileumuitgave die afgelopen najaar het licht zag.

In Overgangen publiceren zij elk een gedicht, geïnspireerd op een figuur uit Metamorphosen van Ovidius. Het resulteerde in een rijk boek, niet alleen vanwege de gedichten - vele zullen later worden opgenomen in reguliere uitgaven - maar vooral ook vanwege de oogstrelende uitvoering, die Overgangen tot een van de mooiste dichtbundels van het jaar maakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden