Sabena smeekt om hulp van beleggers

Sabena heeft binnen tien dagen investeerders nodig, anders wordt Belgie 'geconfronteerd met een aardbeving'. Dat schrijft secretaris-generaal Patrick du Bois van de noodlijdende luchtvaartmaatschappij zaterdag in een ingezonden stuk in vier grote Belgische kranten....

ANP

De brief geeft aan hoe hoog de nood is. Kennelijk zijn er nog steeds geen investeerders gevonden om Sabena, dat in surseance verkeert, te redden. Bovendien dreigt een faillissement eerder te komen dan eind november, de termijn die Sabena van de rechter heeft gekregen.

Du Bois hoopt dat Belgische ondernemers geld steken in de maatschappij. Onlangs werd de Zwitserse collega Swissair op die manier gered. De secretaris-generaal doet een beroep op 'verhoogde verantwoordelijkheidszin'.

Bij Sabena werken twaalfduizend mensen. Volgens dagblad Le Soir is er in een nieuwe, uitgeklede versie van de maatschappij plaats voor slechts drieduizend mensen. Nog eens dat aantal werkt bij hotelketens en andere dochters die worden afgestoten, maar zij verliezen hun baan niet. Per saldo zouden zesduizend 'Sabeniens' hun werk verliezen, plus nog eens een onbekend aantal werknemers bij toeleveranciers. Volgens Du Bois gaat een faillissement omgerekend 1,1 miljard gulden kosten aan sociale gevolgen.

Volgens Le Soir gaat een nieuw Sabena bijna uitsluitend Europese bestemmingen aandoen. Daarnaast blijft het Afrika-netwerk intact en vliegt de maatschappij op drie steden in de VS.

Maar zelfs voor zo'n uitgekleed bedrijf, dat bovendien geheel is ontdaan van schulden, omdat die in het 'oude' Sabena achterblijven, is tot op heden onvoldoende belangstelling, zo blijkt uit de ingezonden brief. De rechter heeft opgedragen dat het bestuur uiterlijk 8 november met een investeringsplan komt, zodat de schuldeisers de tijd hebben het te bestuderen.

De afgelopen tijd gonsde het wel van de geruchten: Virgin, Lufthansa en British Airways werden genoemd. Maar analisten verwachten dat de bedrijven liever wachten tot na een faillissement. Dan kunnen ze de nieuwe maatschappij helemaal naar hun hand zetten, inclusief de arbeidsvoorwaarden, die nu tamelijk star zijn.

Sabena maakt al sinds de oprichting in 1923 bijna zonder uitzondering verlies. In 1995 leek een samengaan met Swissair de oplossing, maar toen de Zwitsers dit jaar zelf in problemen kwamen, vervloog die hoop. Door de aanslagen in de VS, stakingen en de angst voor een plots bankroet, daalt het passagiersaantal de laatste tijd snel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden