Saaie Tour? Welnee, kijk alleen het laatste uur

De algemene klacht: die oneindig lange etappes vervelen. Groep weg, groep terug, sprint. Gaap. Onzin. Dit soort ritten hoort bij de Tour. Wielrennen is nu eenmaal een slopende sport.

En masse rijdt het peloton over de Franse wegen, de kopgroep altijd binnen handbereik Beeld Klaas Jan van der Weij

In het Village Départ in Troyes pakt Dylan van Baarle vrijdagmorgen nog snel een energiereep mee. Dat zal nodig zijn ook; vandaag staat een etappe van 213,5 kilometer op het programma. Donderdag was het 216. Van Baarle weet wel wat voor dag het wordt. Zuchtend: 'Ja, waarschijnlijk weer zo'n lange, saaie etappe. Niemand heeft zin om aan te vallen als het zo lang duurt.' Hij vertelt er niet bij dat hij zelf wel plannen heeft voor vandaag.

Het is ook de klacht van de kijkers voor de tv: de oneindig lange Touretappes vervelen. Kopgroep weg, kopgroep terug, sprint. Alleen de tijdrit in Düsseldorf en de bergetappe naar La Planche des Belles Filles waren onder de 200 kilometer. Hebben de mopperende wielervolgers een punt? Sprinter Michael Matthews van Sunweb was donderdag uitgesproken. 'Waarom zo lang, elke keer? De uitkomst is toch hetzelfde. Waarom zou je nu ook mee gaan in de vlucht? Je moet de hele dag in deze hitte rijden.' Collega-sprinter Alexander Kristoff: 'Dit is niet goed voor de sport.'

De Tourorganisatie ASO neemt de klachten voor kennisgeving aan. De bedoeling van het draaiboek is dat alle typen renners aan bod kunnen komen. Het routeschema kent juist veel variatie. Er komt ook een rit van net iets meer dan 100 kilometer aan. En wielrennen is nu eenmaal een slopende sport.

Saaie stukken horen erbij

De meningen in het peloton blijken verdeeld. Matthews' ploeggenoot Laurens ten Dam wijst er vrijdag bij de ploegbus op dat zulke ritten onlosmakelijk met de Tour verbonden zijn. 'Je kunt nu eenmaal niet 3.500 kilometer vol gas koersen. Saaie stukken horen erbij. Ik train ook wel eens 200 kilometer in mijn eentje. Dan vraagt ook niemand of dat saai is. Dit is de Ronde van Frankrijk, niet de Ronde van Normandië. Ik zou een ronde van 2.000 kilometer zonde vinden. Het hoort erbij als er iemand er uiteindelijk doorheen zakt.'

Sunwebploegleider Aike Visbeek: 'Matthews mag best klagen. Maar het is ook in zijn voordeel dat een etappe 200 kilometer is. Dan kan hij profiteren van vermoeidheid bij anderen. Het thema keert elke keer weer terug. Ik geloof niet dat de Tourorganisatie met opzet lange etappes uitzet. Er wordt gewoon gekeken in welke steden ze kunnen starten en finishen. Die betalen daarvoor. Het is ook commercie. Dit is de Tour.'

Tom Leezer van Lotto-Jumbo neemt de parcoursbouwers enigszins in bescherming. 'Van mij mag het ook wel wat korter. 160 kilometer, vier uurtjes knallen, prachtig. Aan de andere kant: als je ziet hoe de route is uitgetekend, hoopten ze misschien wel op waaierritten. Veel open stukken onderweg. Dat zou schitterend spektakel hebben opgeleverd. Maar ja, veel wind stond er niet. Dat kun je niemand aanrekenen.'

12 etappes heeft Marcel Kittel in de Tour in totaal gewonnen, evenveel als Erik Zabel. Nog één zege en Kittel is de succesvolste Duitser in de Ronde van Frankrijk.

Tourveteraan Hilaire Van der Schueren van de kleine Wantyploeg, die in vrijwel elke ontsnapping is vertegenwoordigd, is stellig. 'Als ge mort, moet ge niet komen, hè. We weten toch vooraf al hoe lang de etappes zijn?' Aan Wanty heeft het niet gelegen. 'We hebben er alles aan gedaan om het minder saai te maken.'

Dat elke uitlooppoging vroeg of laat strandt, schrijft Van der Schueren toe aan de vele ploegen met sprinters in de gelederen. 'Er zijn er wel zes die op kop rijden, ook al weten ze dat ze niet zoveel kans hebben. Toen Jean-Paul van Poppel in 1988 voor Jan Raas vier etappes in de Tour won, moest de ploeg al het werk doen. We kregen van niemand hulp. Nu helpt iedereen. Dan weet je dat de vlucht het niet houdt. Twee minuten voorsprong en ze gaan al rijden. Zij zijn degenen die het saai maken.'

Frans Maassen, ploegleider bij Lotto-Jumbo, is ervaringsdeskundige. Eind jaren tachtig reed hij in de Tour een etappe van boven de driehonderd kilometer. 'Ik ben toch een beetje van de oude stempel, ik heb er weinig bezwaar tegen als het wat langer duurt. Etappes van meer dan tweehonderd kilometer zijn voor renners zelfs wel lekker. Je hebt vaak de vermoeidheid van de vorige dag in de benen. Die kun je er dan lekker de eerste twee uur uit fietsen. Ik snap dat korte etappes voor het publiek leuker zijn om te zien, je moet wel een heel grote liefhebber zijn om het uit te zitten, maar als renner had ik er een hekel aan als ze er meteen in vlogen. Dan had je gelijk een bloedsmaak in de mond. Je mag niet lossen. Langer kan voor renners ook gemakkelijk zijn.'

Beeld de Volkskrant

'Sweet memories'

Vinden de renners het zelf eigenlijk saai? Ten Dam: 'Ik vermaak me wel. We komen door mooie wijngebieden. Gisteren reden we door een dorpje waar ik vroeger heb gekampeerd. Sweet memories. Ik heb met Mathias Frank onderweg over Californië zitten praten en over een gemeenschappelijke kennis. Je eet wat, je drinkt wat.' Maar dat versluiert niet dat hij wel degelijk ook aan de bak moet. 'Je zorgt dat de mannen bidons hebben, in de slotfase zet je de sprinter af.' Tom Leezer: 'Vervelen is een groot woord. Je moet toch opletten, goed sturen en opeens kan het even smerig hard gaan.'

Laurens ten Dam heeft nog wat tips voor kijkers om de lange ritten door te komen. 'Ik ging zelf trainen of lekker naar het strand. Dan zie je in het laatste uur een prachtige wedstrijd.'

Wie vrijdag de tv aan heeft staan, ziet hoe Dylan van Baarle en zijn drie medevluchters op 6 kilometer voor het einde door het peloton worden opgeslokt. De Tour beloont zijn poging tot variatie: hij krijgt de prijs voor de strijdlustigste renner. Hij noemt het 'een mooie bijkomstigheid'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden