’s Avonds zijn sterren op hun mooist

De actrice Adélaïde Leroux had Kris Dewitte (Gent, 1967) twee jaar geleden al eens in Cannes gefotografeerd, toen Bruno Dumonts Flandres daar in wereldpremière ging....

Dewitte hield contact, en maakte een afspraak om haar nog eens te portretteren, los van de hectiek van Cannes. Vóór hun ontmoeting reisde hij al een keer naar haar woonplaats Rijssel, om een geschikte locatie te zoeken. Want het hoeft van Dewitte niet per se thuis. Dan hoeft de geportretteerde zich ook niet te excuseren hoe alles erbij ligt.

De locatie werd een treincoupé; rechts achter het raam is een oude trein te zien. Dewitte houdt wel van een beetje gewone, banale locaties. De aandacht moet immers gaan naar de geportretteerde. In een half uur waren ze klaar. Dat moest ook wel; de trein stond op vertrekken.

De foto van Adélaïde Leroux is speciaal gemaakt voor de expositie Stills. In de Melkweg Galerie in Amsterdam zijn tot en met 6 april nog 50 recente foto’s te zien van Dewitte: zwart-wit portretten van acteurs en filmmakers en full colour opnamen gemaakt op filmsets in België en Nederland.

Dewitte portretteerde bekende acteurs (Viggo Mortensen, Juliette Lewis), en ook veel minder bekende (Alex Descas, Anna Mouglalis). Niet de namen moeten indruk maken, maar zijn beelden. Actrice Lubna Azabal (Exils, Paradise Now) fotografeerde hij bij haar thuis, midden in de nacht in Parijs, vlak nadat het uit was gegaan met haar vriend.

De foto van Tilda Swinton (The Man from London) werd gemaakt in Cannes, op een pier achter het Majestic Hotel. Dewitte had tijd voor vijf foto’s, maar ‘een korte ontmoeting kan ook zeer bevredigend zijn’: de actrice is ongelooflijk fotogeniek en het was ’s avonds, en dan zien de sterren er op hun mooist uit.

David Lynch is gefotografeerd in Parijs, waar hij verbleef in verband met de première van Inland Empire en de tentoonstelling The Air is on Fire in de Fondation Cartier. In een chique hotel aan de Champs-Élysées was een persdag georganiseerd. Dewitte kreeg 20 minuten. Hij sleepte de regisseur mee naar een duistere parkeergarage en naar de tuin achter het hotel, omdat hij de kiezelstenen daar zo mooi vond.

Ook Lynch had Dewitte al een keer eerder gefotografeerd. In Cannes in 1992. Dewitte zat nog op school, was op de bonnefooi naar de Côte d’Azur afgereisd, en zag de door hem bewonderde regisseur staan in de hal van het Carlton. Het was zijn eerste ‘grote’ foto.Jan Pieter Ekker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden