Nieuws Ryanair

Ryanair verliest rechtszaak van acht Eindhovense piloten – en moet hen miljoenen euro's betalen

Ryanair moet acht piloten ontslaan en hen schadevergoedingen betalen van 380 duizend tot 480 duizend euro per persoon. Dat is de uitkomst van een opmerkelijke rechtszaak die de vliegers tegen de Ierse prijsstunter hadden aangespannen.

Vliegtuigen van Ryanair op Eindhoven Airport. Beeld ANP/Jerry Lampen

Ontslagzaken spitsen zich meestal op de eis dat de werknemer zijn ontslag aanvecht, of schade claimt omdat ze de laan zijn uitgestuurd. De piloten eisten én hun ontslag én een schadevergoeding. De rechter in Oost-Brabant schaarde zich aan hun zijde.

Het conflict tussen Ryanair en zijn piloten sleept zich al voort sinds vorig jaar, toen het bedrijf kampte met arbeidsonrust op alle fronten. Niet alleen de piloten morren, maar ook het cabinepersoneel ageert tegen de belabberde werkomstandigheden.

Het uitblijven van verbeteringen zet piloten in Europa in augustus aan tot een staking, waarbij tientallen vluchten van en naar Ierse, Duitse, Zweedse en Belgische vliegvelden, maar ook vanaf Eindhoven Airport komen te vervallen. Ryanair omzeilt de staking daar door personeel in te zetten van andere bases.

Verkassen of opkrassen

In september wordt er opnieuw gestaakt door de Eindhovense piloten. En opnieuw zet Ryanair stakingsbrekers in.

Een maand later kondigt het Ierse bedrijf aan dat het zijn basis in Eindhoven opdoekt, met ingang van november. Het is bedrijfseconomisch niet rendabel om een vaste plek in Eindhoven aan te houden, zegt Ryanair. Er wordt nog wel gevlogen vanaf Eindhoven Airport, maar de reizigers stappen in toestellen en bemanningen die van andere vliegvelden in Europa worden ‘ingevlogen’. Het personeel in Eindhoven krijgt de keuze: of te verkassen naar elders of op te krassen.

Een deel van de 49 piloten met standplaats Eindhoven pikt dat niet en stapt naar de rechter. Die stelt hen in het gelijk. Ryanair houdt vast aan zijn aanbod dat piloten naar een andere uitvalsbasis kunnen gaan of vrijwillig ontslag kunnen nemen, zonder recht op een schadeloosstelling. Kiezen moeten de vliegers binnen drie dagen. De piloten besluiten tot een nieuwe rechtszaak.

Wraak

De rechtbank in Oost-Brabant heeft nu geoordeeld dat er geen economische noodzaak was voor deze maatregel, en dat Ryanair de piloten straft omdat ze van hun (stakings)recht gebruik hebben gemaakt.

De arbeidscontracten met de vliegers moeten per 1 mei worden ontbonden. Compensatie is gerechtvaardigd, vindt de rechter, omdat de piloten gezien hun leeftijd of hun ervaring (ze hebben slechts een brevet voor een type vliegtuig) moeilijk elders in dienst kunnen komen. Een overstap is ook ongunstig omdat de luchtvaart het senioriteitsbeginsel hanteert: een piloot die naar een andere maatschappij gaat moet daar weer onderaan de ladder beginnen, als tweede piloot en met een aanvangssalaris.

Het is nog niet duidelijk of de prijsstunter beroep aantekent. Ryanair leed in dit dossier vorige maand ook al een nederlaag. Dit keer bij het UWV, dat een collectief ontslag weigerde. De Ieren moeten hun piloten gewoon hun salaris doorbetalen, oordeelde de uitkeringsinstantie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.