Ryanair groeien? Nee, Schiphol ligt dwars

Ierse prijsvechter beschuldigt luchthaven van bevoordelen KLM

Ryanair wil flink groeien in Nederland, maar 'monopolist' Schiphol ligt dwars, klaagt Michael O'Leary, de baas van de luchtvaartmaatschappij. 'Een schande! Dit kost dus arbeidsplaatsen en klanten worden gedupeerd!'

Michael O'Leary donderdag op Schiphol. De topman van Ryanair wil 'groei, groei en groei', maar Schiphol dwarsboomt zijn plannen, zegt hij. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair, naar vervoerde passagiers gemeten de grootste van Europa, heeft het gehad met Nederland. Het Ierse bedrijf, bekend van de goedkope tickets, dient zowel bij de Nederlandse als de Europese mededingingsautoriteiten een klacht in over de manier waarop het hier hinder ondervindt in de bedrijfsvoering.

Nergens in Nederland kan of mag Ryanair groeiplannen realiseren, klaagt baas Michael O'Leary. Dat komt allemaal door het bedrijf Schiphol, eigenaar van vier Nederlandse vliegvelden, dat thuismaatschappij KLM schromelijk bevoordeelt. 'De koninklijke KLM', zegt O'Leary donderdag tijdens een bijeenkomst in hotel Hilton Schiphol, waarbij hij het adjectief bijna brakend prononceerde.

Ryanair, de grootste Europese luchtvaartmaatschappij (verwacht dit jaar 120 miljoen passagiers te vervoeren; Air France KLM vervoerde vorig jaar 95 miljoen passagiers), wordt geleid door een Ier die nooit een blad voor de mond neemt. O' Leary's boodschap dat in Nederland KLM wordt bevoordeeld is bepaald niet nieuw maar wordt met het jaar met meer volume en printklare bijvoeglijke naamwoorden uitgesproken.

Terwijl O 'Leary in Nederland maar drie, bescheiden dingen wil. 'Groei, groei en groei.'

Hij wil veel vaker vliegen vanaf Schiphol dan nu het geval is. Dat houdt Schiphol tegen.

Hij wil vanaf de openstelling in maart 2019 wel honderd keer per dag vanaf Lelystad Airport gaan vliegen. Ook dat houdt Schiphol tegen.

Hij wilde komende winter vanaf zijn belangrijkste Nederlandse basis, Eindhoven Airport, zes nieuwe routes gaan vliegen en ook dat plan is door 'de monopolist' getorpedeerd.

Schiphol zelf reageerde donderdagmiddag ingetogen en alleen schriftelijk op de tirade van de topman van Ryanair. 'In Nederland hebben we de afspraak gemaakt dat er tot 2020 niet meer dan 500 duizend vliegbewegingen per jaar plaatsvinden. Aan deze afspraak houdt Schiphol zich.'

Het eerste vliegtuig van Ryanair komt aan op luchthaven Schiphol, eind 2015 Beeld anp

Vals spel

Ter toelichting: de nationale luchthaven heeft die grens nu al bijna bereikt, maatschappijen met de oudste rechten op een luchthaven krijgen voorrang bij groeiplannen. De begrenzing heeft te maken met beperking van overlast voor omwonenden. O'Leary: 'Schiphol moet onderhands met die omwonenden overeenkomen dat nu al groei mogelijk is.'

Schiphol heeft een andere strategie om 'ruimte' te maken op de nationale luchthaven: overplaatsing van 70 duizend vluchten aan vakantieverkeer naar de dochterluchthavens Lelystad Airport en Eindhoven Airport (daar waar Ryanair nu de grootste speler is). O'Leary vindt het allemaal 'mismanagement'. En vals spel dus.

O'Leary persisteert: 'In Nederland worden we overal tegengewerkt.' Dat Lelystad Airport een jaar later opengaat dan gepland (officieel vanwege problemen met de luchtverkeersleiding en nog niet vaststaande aanvliegroutes) schrijft hij ook toe aan de Schiphol/KLM-kongsi. Dat er op Lelystad in de eerste jaren maar plaats is voor 'dertien vluchten per dag' (berekening Ryanair) noemt hij 'een lachertje.'

Boos is hij dat er met Schiphol niet te praten valt over veel meer vluchten vanaf Lelystad tegen gereduceerde haventarieven. 'Ondertussen worden de haventarieven op Schiphol zelf, waar KLM de grootste is, wél verlaagd.'

Toewijzing van start- en landingsrechten (zogeheten 'slots') is gebonden aan Europese regels en ligt in handen van een onafhankelijke partij. Luchthavens kunnen het maatschappijen met groeiplannen lastig maken via prijsmaatregelen (haventarief) of anderszins.

Michael O'Leary Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Ryanair is ook al ontstemd over hoe het bedrijf wordt behandeld op Eindhoven Airport. Bijna de helft van het aantal vluchten van en naar die luchthaven komt voor rekening van Ryanair. Maar ook daar geldt dat wat O'Leary wil - groei - botst met afspraken over beperking van de vliegtuighinder.

O'Leary gisteren: 'Een schande! Dit kost dus arbeidsplaatsen, Nederland raakt zes nieuwe vliegroutes kwijt en 400 duizend klanten worden gedupeerd!'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.