RVU verkent grenzen in Amsterdam-Zuid

'Ik krijg het steeds meer naar mijn zin met mezelf', zegt Heleen, een meisje uit HAVO-3 van het Hervormd Lyceum in Amsterdam-Zuid....

'Het is met mij twaalf tot vijftien jaar geleden ook niet zo best geweest', zegt Keulemans even daarvoor. 'Er zijn een paar rampen geweest. Gaat allemaal over. Dat straal ik waarschijnlijk ook uit.'

De RVU start vanavond met een serie over 'Grenzen verkennen in het Onderwijs' en belicht in een half uur durend programma de leerlingbegeleider. Hij is de praatpaal van de school, de vraagbaak van de tieners en hij doet de gymles erbij. Er hangt een waas over het programma van 'leerlingenbegeleiders worden steeds meer nodig in de steeds harder wordende maatschappij', maar echt uitgesproken wordt dat niet. Een korte kennismaking is het eigenlijk.

Die valt niet mee. De wietrokende Heleen, telg uit een gezin van tweeverdieners, lijkt eerder een straffe begeleiding en nogal wat ouderlijke liefde te verdienen dan een lieve leerlingenbegeleider. Het is natuurlijk jammer voor haar dat ze niet meer zo'n zin heeft in school, 'weet je', maar is dit nu het prototype van een probleemleerling: een verwend nest uit Neerlands rijkste getto, Amsterdam-Zuid?

De leerlingbegeleider is een aanspreekpunt voor dingen die je nooit tegen je ouders zult zeggen. Veel van die problemen gaan vanzelf over. Maar sommige tieners verzuipen erin en dan is zo'n aparte functionaris natuurlijk wel prettig. Scholen die dat nog niet door hadden, kunnen dat vanavond zien.

Maar als de RVU een school in Amsterdam wil uitzoeken voor haar programma 'Grenzen verkennen in het onderwijs', waarom dan niet een leerlingbegeleider gevolgd op een wat modalere Amsterdamse school? Een openbare school in enig ander stadsdeel dan Zuid heeft leerlingen met doorgaans heel wat lastiger problemen dan Heleen, om het nog maar voorzichtig uit te drukken. Dààr worden de grenzen verkend.

Hoewel weinig van het programma is te leren - de RVU is een educatieve omroep - is het altijd aardig om te zien hoe het dagelijkse leven op een school eruit ziet. De smoesjes bij de gymles, de excuses voor het niet gedane huiswerk: het is heerlijk herkenbaar. Het kabbelende karakter van de documentaire past daar goed bij.

De tekst op het einde doet daarom een beetje overdreven aan. 'Het aantal scholieren dat steeds slechtere schoolresultaten behaalt, blijft maar groeien. Van de een miljoen leerlingen in het middelbaar onderwijs doen ruim honderdduizend een beroep op een leerlingbegeleider.'

De suggestie wordt gewekt dat het beroep doen op een leerlingbegeleider een teken is dat het slecht gaat met de hedendaagse jeugd. Dat wordt in de documentaire niet bewezen, maar in de verste verte ook niet benaderd. Behalve door de interviewer. 'Wordt de school de hoeksteen in de samenleving?' Waarop een keihard ontkennend antwoord volgt.

Jan 't Hart

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden