Ruzie om DNB-rapport over betalingsverkeer

De Consumentenbond en tal van toonbankorganisaties zijn teleurgesteld over een rapport van De Nederlandsche Bank (DNB) over de kosten van het betalingsverkeer....

Officieel zegt niemand iets over het rapport van de commissie onder voorzitterschap van DNB-president Nout Wellink. Betrokkenen wachten tot woensdag als het rapport wordt gepresenteerd. Anoniem blijkt echter grote onvrede.

De commissie-Wellink kreeg opdracht van minister Zalm van Financiën onderzoek te doen naar de tarieven en infrastructuur in het betalingsverkeer. Zalm is vooral bezorgd over de 'maatschappelijke efficiëntie' van het systeem.

De banken zeggen al jaren te verliezen op het betalingsverkeer omdat dit in Nederland gratis is. De Consumentenbond bestrijdt dit . Voor winkeliers en horeca zijn de kosten van pinnen of elektronisch betalen een grote frustratie.

Centraal staat de positie van Interpay, de organisatie die al het elektronisch betaalverkeer regelt. Over de tarieven van Interpay heeft MKB-Nederland al een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

In het rapport-Wellink worden de pintarieven in vergelijking met het buitenland redelijk genoemd, aldus een ingewijde. Een onafhankelijk toezichthouder voor het betalingsverkeer (een van de oplossingen) zou dus overbodig zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden