Rustgevende tepels, glazige schouders, geen lippen

Weet je wat we gaan doen? Een saai onderzoek! Een onderzoek waarvan we de uitslagen al weten. Jumbo Supermarkten betaalde. Belangrijkste conclusies: ruim 90 procent van de Nederlanders stuurt kerstkaarten en de meeste Nederlanders eten met Kerst een vleesgerecht.


Weet je wat je ook kunt doen? Een intrigerend onderzoek! Hoeveel mensen weten vóór Kerst al dat ze ná Kerst gaan scheiden? Hoeveel allochtonen schaffen, op verzoek van hun (klein)kinderen, een kerstboom aan? Voor hoeveel mensen is het hun laatste Kerst?


Voor bladenmakers geldt: de donkere dagen ná Kerstmis.


Na Kerst willen lezers even niks: geen kalkoen, geen familie, geen kribbe en geen kransjes, geen geld uitgeven. Dus ook geen tijdschriften kopen. Je zult als blad maar in de winkel liggen, tussen Kerst en nieuwjaar. Lezers zien je niet staan, zien je niet liggen: de beer heeft zich volgevreten en doet een weekje winterslaap. En als je er al ligt, ben je traditioneel het slechtst verkochte nummer van het jaar.


Vrij Nederland heeft dat opgelost en komt voor Kerst uit met een driedubbeldik nummer. Week 50, week 51 en week 52 ineen. Bijna maandblad, prettige kerstdagen allemaal en tot 6 januari 2011. Het eindejaarsnummer heet dan ook: 'Het Extra Dikke Winternummer'. Omdat deze VN ook ná Kerst in de winkel ligt, kun je het woord 'kerstnummer' niet gebruiken. Na de kerstdagen werkt het woord Kerst alleen maar tegen je.


Voor tijdschriftmakers is het makkelijkste wat er is: het kerstnummer. Je doet gewoon net zoals vorig jaar, en het jaar daarvoor. Meer interviews, meer recepten, meer pagina's. Er is voor het feestnummer extra geld en de bekende Nederlander die zich nooit laat interviewen, maakt voor het kerstnummer een uitzondering.


Voor de teksten geldt: doe niet creatief. Zet professioneel op de cover: Kerstmis of kerstnummer. En voeg de kreet 'extra dik' toe. Ooit las ik: 'Ook wij pieken!' Niet doen.


Libelle c.s. zeggen gewoon: Kerst en 'lekker veel sfeer'. Delicious zegt: kerst- en feestrecepten. HP/DeTijd zegt: dubbeldik kerstnummer. Van glossy's tot Elsevier: in grote lijnen déjà vu, à la 2011 ingevuld. Zoals Esta met de fotoserie 'Oude meesters, nieuwe meesters'. Matthijs van Nieuwkerk als Koning Willem III, Frits Barend met zwangere Barbara als het Joodse Bruidje.


Het populair wetenschappelijke maandblad KIJK doet het een keer anders. Alsjeblieft, beste mannelijke lezers van het kerstnummer: uw levenslange legitimatie. Waarom kijkt een man naar naakt? KIJK legt het uit. Naaktmodel op de cover, en de covertekst stoot recht in het mannenhart van de mannendoelgroep: 'Dit vind jij mooi, en daar kun je niets aan doen. Het voorgeprogrammeerde mannenbrein.'


Voor het eerst in de geschiedenis heeft KIJK naakt op de cover. Maar natuurlijk geen sexy model. Rustgevende tepels. Glazige schouders. Geen lippen, zwoele blik in haar ogen 'weggesneden'. Alles wordt wetenschappelijk uitgelegd. De extra foliedruk maakt het ook niet warmer. En de button-covertekst 'Nu extra mooi' knipoogt.


Ik kan er niets aan doen, maar mijn mannenbrein zegt: deze kerstcover is mooi.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden