Rust nodig, Wim?

'Geen flauw idee Wim?' Degene die bij BCR Carrière Coaching deze kop bedacht voor hun inhaakadvertentie midden op de voorpagina van de Volkskrant van afgelopen zaterdag, is vast hartelijk op de schouders geslagen door zijn collega's....

Verzekeraar Hooge Huys wachtte niet op een vrij plekje in de zaterdagkrant en greep premier Koks aangekondigde vertrek al op donderdag aan voor een inhaker in de landelijke dagbladen. Onder een paginavullende zwartwitfoto van een lachende Wim en Rita Kok staat in schreeuwletters: 'Rust nodig?' De zoetebroodjeswoorden die de verzekeringsmaatschappij Kok toevoegt - 'Rust heeft hij verdiend, de minister-president. Naar wij hopen met een goed financieel plan' - konden een standje van Koks persoonspolitie, de Rijksvoorlichtingsdienst, niet voorkomen. 'Wij zijn terecht gewezen door de RVD. We hebben afgesproken om deze advertentie niet meer te plaatsen en extra publiciteit eromheen te vermijden', verklaart hoofd communicatie Marcel Evertsen van Hooge Huys. Op de vraag of zijn reclamebureau, N=5, dat met het idee kwam, niet wist dat je het hoofd van Kok niet voor een commercieel karretje mag spannen en Hooge Huys dus een gecalculeerd risico nam, wil Evertsen niet ingaan.

Hoogwaardigheidsbekleders reageren doorgaans als een gebeten hond op misbruik van hun portretrecht. Toen het Haagse reclamebureau Berg Kleijn vorig jaar drie foto's van VVD-leider Hans Dijkstal gebruikte in een personeelsadvertentie voor een 'hele zware Account Manager' in het reclamevakblad Adformatie, reageerde Dijkstal via zijn vice-fractievoorzitter met een woedend opgestelde dreiging met rechtsmaatregelen. Want hij vond dit 'inbreuk op het recht tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer' en ook nog 'in strijd met de Nederlandse Reclame Code'. Bij Berg Kleijn, dat zo'n vijf ministeries en zelfs de RVD tot zijn klanten rekent, wisten ze natuurlijk ook wel hoe gevoelig dat portretrecht ligt, maar ze namen expres het risico.

Vijf jaar geleden ontstond er mediabrede consternatie over een advertentie die Amstel Lease de dag na Prinsjesdag in de dagbladen plaatste. Op de foto daarin zie je minister Zalm van Financiën, het begrotingskoffertje uitgestrekt boven zijn hoofd, in polonaise met drie bewindslieden. Die advertentie was voor premier Kok op Prinsjesdag een jaar later zelfs aanleiding om Zalm publiekelijk onder zijn neus te wrijven dat hij lood in zijn koffertje zou doen als hij daar weer voor de camera's mee zou gaan zwaaien.

De avond vóór Prinsjesdag weer twee jaar later, in september 1999, moesten Kok en de RVD al eens boos worden om een tv-spotje waarin bierbrouwer Bavaria ongevraagd tv-beelden van Kok gebruikte en waarin de als nogal wereldvreemd afgeschilderde premier niet in staat lijkt om bij Het Rad van Fortuin de zin 'Zo. Nu eerst een ...' af te maken. Bavaria kwam er af met een verbod op verdere uitzending. Bij Bavaria's reclamebureau SWH waren ze wel zo verstandig om voor hun nieuwste Bavaria-inhaker - jawel, op Koks aangekondigde vertrek uit Den Haag - zelfs geen portretje van Kok te gebruiken. Wel diens Haagse Torentje. Het bureau projecteerde met een speciale beamer van zestigduizend Watt niks anders dan de Bavaria-slagzin 'Zo. Nu eerst een Bavaria' gedurende de hele woensdagavond vorige week op het Torentje. 'We kregen een hoop leuke reacties van voorbijgangers', vertelt Roel Mos van SWH, die de 'ludieke actie' samen met zijn collega Kristien Zuiderveld bedacht. 'En als advertentie in de krant zou zoiets natuurlijk te saai zijn.' Zelfs voor Wim Kok.

De vraag is nu of Bavaria ook zo'n ludieke vertrekactie bedenkt voor de werknemers die er bij het bedrijf zelf uit moeten. Er vervallen namelijk zestig banen bij de Bavaria-brouwerij in Lieshout, die, zoals NRC Handelsblad twee weken geleden meldde, vorig jaar een verlies van 4 miljoen gulden boekte. Dankzij immer alerte reclamemakers met een gevoelige antenne voor de actualiteit weten zij nu wél waar ze voor loopbaanadvies of outplacement en een goed financieel plan terecht kunnen. Maar eerst een Bavaria natuurlijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden