Russische vrachtvlieger niet meer welkom op Schiphol: Rusland dreigt met sluiten luchtruim voor KLM

Rusland dreigt zijn luchtruim te sluiten voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Het land zou Nederland daarmee willen straffen voor het intrekken van landingsrechten van de Russische vrachtmaatschappij AirBridgeCargo (ABC) op Schiphol. Dat bevestigt de pilotenvakbond VNV.

Een toestel van de Russische vrachtmaatschappij AirBridgeCargo (ABC). Beeld Wikimedia/Aero Icarus

'Rusland dreigt zijn luchtruim voor Nederland te sluiten', zegt woordvoerder Joost van Doesburg van de VNV. 'Eerst zou dat afgelopen weekend gebeuren, nu zou dat aankomend weekend zijn.'

Volgens Van Doesburg wil KLM een of twee extra piloten inzetten op vluchten van Amsterdam naar Azië, als de Russen hun dreigement uitvoeren. De VNV moet daar toestemming voor geven, maar wil wel meewerken. 'Wij willen er graag voor zorgen dat KLM haar vluchten kan blijven uitvoeren. Nood breekt wet.' De extra piloten zijn nodig omdat KLM-vluchten van en naar Azië drie tot vijf uur langer duren als de vliegtuigen om Rusland heen moeten vliegen. De piloten gaan dan over hun maximale werktijd heen, wat een aflossingsploeg noodzakelijk maakt.

Slots inleveren

In september werd bekend dat de vrachtmaatschappijen op Schiphol een aanzienlijk deel van hun landingsrechten (slots) moeten inleveren. Vanwege de explosieve groei van het aantal reizigers in de afgelopen jaren zit de nationale luchthaven vol. Vrachtmaatschappijen lijden daar meer onder dan passagiersmaatschappijen omdat zij minder 'historische slots' hebben.

Historische slots zijn plekken in het vluchtenschema die maatschappijen elk jaar opnieuw krijgen als zij volgens een vast schema vliegen. Voor vrachtvliegers is dat moeilijker omdat goederenstromen minder voorspelbaar zijn dan passagiersstromen. Hierdoor vliegen zij minder regelmatig en bouwen zij minder historische slots op.

Beeld anp
Als Rusland het luchtruim sluit, zullen veel vluchten naar Azië langer duren Beeld De Volkskrant

Vrachtmaatschappij ABC moest 10 van haar 23 vluchten per week op Schiphol inleveren. Onderhandelingen met het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu konden daar niets aan veranderen. ABC wilde daarop eerst naar Maastricht Aachen Airport verhuizen. Dat vliegveld viel echter af omdat het papierwerk rond de verlengde start- en landingsbaan nog niet op orde was. ABC besloot daarop 12 vrachtvluchten naar het vliegveld in het Belgische Luik te verhuizen. Schiphol behield er 10. Daarmee leek de zaak afgedaan.

Extra kosten

Het schrappen van de vrachtslots voor ABC blijkt Rusland echter hoog te zitten, gezien de zware sanctie waar het land nu mee dreigt. Volgens De Telegraaf zou KLM hard getroffen worden door zo'n vliegverbod. De luchtvaartmaatschappij zou dan tegen een kostenverhoging van 350 tot 500 euro per passagier aankijken op haar vluchten naar Azië, becijferde de krant. Zo'n 15 procent van alle intercontinentale KLM-vluchten doorkruist het Russische luchtruim.

Ook deze vrachtmaatschappijen verloren landingsrechten

Schiphol heeft wekelijks ruimte voor circa 175 vrachtvluchten. Door de 'slotschaarste' kregen 10 maatschappijen niet het aangevraagde aantal slots toegewezen. Ongeveer 30 vrachtvluchten verhuisden hierdoor naar luchthavens elders in Europa. Het Russische ABC werd inderdaad het hardst getroffen, maar ook Emirates SkyCargo verloor 9 à 10 vluchten. Singapore Airlines ging van 9 naar 4 vluchten en Suparna (voorheen Yangtze River Express) verdwijnt voorlopig helemaal van Schiphol.

Reacties

Henk-Jan van Keulen, de manager van ABC in Nederland, stelt dat zijn bedrijf niet zelf aan de onderhandelingstafel zit. 'Dit is een zaak tussen de verantwoordelijke ministeries in Rusland en Nederland.' Volgens Van Keulen neemt het ABC-hoofdkantoor in Rusland de zaak hoog op. Zijn bazen nemen de woordvoering over het conflict binnenkort van hem over. 'Ze willen meer controle.'

KLM, de enige Nederlandse luchtvaartmaatschappij die last zou hebben van de sanctie, wil niet ingaan op het conflict. 'Voor een reactie verwijzen wij door naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.'

Ook het ministerie onthoudt zich van inhoudelijk commentaar. 'Wij zijn in gesprek met meerdere partijen over de beschikbaarheid van slots voor vrachtverkeer op Schiphol', zegt een woordvoerder. 'In het belang daarvan kunnen we over de inhoud van deze gesprekken en met wie deze gevoerd worden geen mededelingen doen.'

Verbetering: in een eerdere versie van dit bericht stond dat Rusland een deel van zijn luchtruim zou sluiten voor Nederlandse vliegmaatschappijen. Het gaat echter om het hele luchtruim.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden