Russisch moordsprookje en kleinschalig feelgood-drama

De favorieten en de aanraders van de redactie: zoals de make-over van een Russisch moordsprookje of een kleinschalige feelgood-drama.

Beeld Marc Vandermeulen

Theater: De Lady Macbeth uit het district Mtsensk Door De Warme Winkel, regie Jeroen de Man. T/m 9/9 op zomerfestivals

Een Russisch moordsprookje krijgt van de theaterexpressionisten van De Warme Winkel een kleurrijke, soms trieste, vaak doldwaze make-over. Regisseur Jeroen de Man laat vijf jonge, steengoede acteurs een verhaal spelen van Nikolaj Leskov. Over Katarina Ljwowna, de Lady Macbeth van Rusland. Die uit ontembare liefde voor haar minnaar Sergej een spoor van dood en verderf achter zich laat. Pruiken, dubbelrollen en maquettes vliegen in het rond, in deze performance die bovenal een lofzang is op het toneelspelen zelf.

Vincent Kouters

Fotografie: Annette Behrens: Looking for Karl T/m 23 augustus in het Nederlands Fotomuseum, Rotterdam.

In de tentoonstelling Looking For Karl gaat fotograaf Annette Behrens, groot geworden in de schaduw van de afschuw over de oorlogsmisdaden van nazi-Duitsland, op zoek naar de SS'er Karl Höcker, tijdens WOII onder andere werkzaam in Auschwitz. Zijn fotoalbum, met daarin alledaagse kiekjes van vrolijke kampbewakers en nazikopstukken tijdens uitstapjes, vormde de leidraad voor die zoektocht. Resultaat is een intrigerende en tegelijk frustrerende tentoonstelling over een man die steeds weg glibbert.

Merel Bem

Locatietheater: EXIT door Vis à Vis Muiderzandplaats, Almere. T/m 12/7 en van 12/8 t/m 19/9.

Alleen al het kolderieke spel rond de hilarisch bedachte 'Open Graven Dagen' is een reden om het jubileumspektakel EXIT te bezoeken aan de Muiderzandplaats in Almere. Vis à Vis groef zich ter ere van het 25-jarig jubileum helemaal in, met allerlei ondergronds gemonteerde special effects. Bovengronds zindert het ook, met doorkijklades in een containerdecor en de Hand van God die uit de hemel neerdaalt om de overmoedige mens een lesje te leren. EXIT laat zien wat er gebeurt als we zelf aan de knoppen van leven en dood proberen te prutsen. Een grappig sciencefictionverhaal met maatschappijkritische ondertoon, over twee broers die handelen in kweekvlees en ruzie krijgen over Chinese overnames en experimenten met gekloonde hoofden.

Annette Embrechts

Film: In grazia di Dio Regie Edoardo Winspeare

Een olijvenboomgaard biedt uitkomst als de Zuid-Italiaanse Adele, samen met haar moeder, zus en dochter, in grote financiële problemen komt en het huis uit moet. In die paradijselijke boomgaard, aan de rand van de zee, blijkt overleven een hervonden vorm van samenleven, ook al duurt het lang voordat ook zus en dochter dat beseffen; de film bevat heel wat scènes waarin de vrouwen elkaar verrot schelden. Kleinschalig, mooi feelgood-drama, dat door zijn sterke (non)professionele cast en onopgesmukte stijl onvoorspelbaar blijft.

Kevin Toma

Opera: The day after Door Holland Opera. Fort Rijnauwen, Bunnik/Utrecht, t/m 11/7.

Hoe idyllisch groen ook, Fort Rijnauwen lijkt deze dagen een ideale plek om de wereld even ten onder te zien gaan. Het Amersfoortse Holland Opera situeert hier de fraai gemonteerde buitenopera The Day After, op hun verzoek gecomponeerd door grootheid Jonathan Dove. Het libretto cirkelt rond de sage over zonnegod Phoebus en zijn bastaardzoon Phaëton die vol jeugdige overmoed de zonnewagen naar de bliksem rijdt (en daarmee zichzelf en de wereld). De boodschap is duidelijk: ook de huidige mens waant zich wel eens God. Maar zwaar op de hand wordt The Day After nergens, omdat Dove de wind op talloze varianten door zijn stuwende compositie blaast en regisseur Joke Hoolboom de zangers omringt met dansers en circusacrobaten.

Annette Embrechts

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden