Russen op de koffie bij Drie Mollen

Koffiebrander Drie Mollen heeft na veel ploeteren en zwoegen de laatste bureaucratische horden genomen. Het bedrijf in Den Bosch, ondermeer producent van Gala koffie, zal de Russen koffie leren drinken....

PETER DE WAARD

Van onze verslaggever

Peter de Waard

DEN BOSCH

In de afgelopen tijd heeft hij veel getwijfeld of het zou lukken. 'We zijn anderhalf jaar lang bezig geweest. Vooral het zoeken naar een geschikt bedrijfspand bleek een enorm probleem. Er staat weliswicht die donderdag is geopend. Alle machines komen uit Nederland. 'De productie is meteen maar opgestart, omdat er zoveel vraag is. Eigenlijk moet het personeel nog worden opgeleid.' De fabriek is voor 60 procent eigenaar van Drie Mollen. De andere 40 procent is in handen van Alexander Kolossov.

'Kolossov heeft Nederlandse voorouders. Zij zijn als Friese mennonieten eind achttiende eeuw naar Klein-Azië vertrokken. De achternaam van zijn vader was nog gewoon Dik, maar toen die naar Moskou kwam, moest hij zijn naam veranderen. Nederlands spreekt Kolossov niet, maar hij kan de telefoon wel met 'goeiemorgen' opnemen.'

De 36-jarige Kolossov rondde in Moskou een universiteitsstudie natuurkunde af. 'Maar hij ontdekte al snel dat in die richting geen droog brood viel te verdienen. Hij is voor ons in Moskou koffie gaan verkopen. Zo is er een relatie ontstaan', vertelt Koster. Drie Mollen heeft het aandeel van Kolossov in de nieuwe fabriek ook gefinancierd. 'Hij zal de fabriek nu moeten gaan leiden.'

Drie Mollen hoopt binnen een jaar een omzet van tien à vijftien miljoen gulden te halen. De koffieconsumptie in Rusland is op dit moment nog erg laag. Gemiddeld drinken de Russen zo'n 200 gram koffie per jaar. In Nederland negen kilo. 'En de koffie die wordt gedronken is vooral oploskoffie.'

De distributie is een groot probleem. Koffie wordt nu vooral geserveerd door de vijftienduizend kleine kiosken die hier op straat zijn te vinden en die ook vele andere producten verkopen. 'Koffie in supermarkten zie je nauwelijks', stelt Koster. Drie Mollen zal zich echter richten op de kiosken, waar de lokale bevolking de inkopen doet. Koster hoopt dat de Russen zullen vallen voor een goed verpakt product dat voldoet aan westerse kwaliteitsmaatstaven. 'We richten ons vooral op de groep waarvan de koopkracht snel groeit.'

Vijf jaar geleden is Drie Mollen ook op deze wijze begonnen om de Poolse markt te veroveren. 'Ook met een net afgestudeerde jongen hebben we daar een fabriek neergezet. De omzet is nu 80 miljoen gulden.' Sinds 1991 is de koffieconsumptie in Polen verdubbeld van één naar twee kilo. 'Wij hebben met ons merk Prima nu een marktaandeel van 15 procent op de Poolse markt. Drie jaar geleden kreeg de Poolse vestiging een zusterbedrijf in Litouwen. Ook daar gaat het volgens Koster nu goed.

In Rusland zal de koffie worden verkocht onder de merknaam Mill House: hetzelfde merk dat door Drie Mollen in Nederland aan grootverbruikers wordt aangeboden. Koster die zelf de meerderheid van de aandelen van Drie Mollen bezit, denkt dat de omzet in Oost-Europa op korte termijn bijna de helft van de totale omzet van het bedrijf zal uitmaken. De Drie Mollen zet nu 300 miljoen gulden om. Daarmee is het bedrijf in Den Bosch op eerbiedwaardige afstand van Douwe Egberts de tweede koffiebrander van Nederland. 'Zelfs van de Benelux', verbetert Koster.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden