Rusland weert onlinehandel

Koeriersbedrijven lopen aan tegen de grenzen van het onlinewinkelen. Door strenge douaneregels worden pakjes uit het buitenland niet meer bezorgd.

Rusland is nooit een makkelijk land geweest om pakjes te bezorgen, door zijn enorme omvang. Maar de regering heeft het nu nog een stuk moeilijker gemaakt voor mensen om via internet spullen te kopen. De Russische douane heeft de regels omgegooid voor onlinewinkelen en de invoerheffingen op zaken als schoenen en elektronica, die erg in trek zijn bij de Russen. Volgens de nieuwe douaneregels moeten koeriersbedrijven bewijzen dat de inhoud van een pakketje niet meer waard is dan de belastingvrije grens van 150 euro, of zo'n 200 dollar. Als gevolg daarvan weigeren de koeriersbedrijven de meeste pakjes te bezorgen.


Volgens de Russische krant Vedomosti zijn de douaneregels uitgebreid. De bedrijven moeten de autoriteiten de aankoopbon en het paspoortnummer van de koper leveren, naast andere documenten. De juridische voorwaarden om in Rusland een pakje te bezorgen zijn zo enorm geworden dat diverse grote pakketbezorgers, waaronder FedEx, UPS en DHL vorige week lieten weten dat ze de levering van goederen aan individuele klanten hebben opgeschort.


Internationale pakketbezorgers hebben elders in de wereld te maken met soortgelijke beperkingen voor het grensoverschrijdende onlinewinkelen. Argentinië, dat is getroffen door een reeks economische problemen, waaronder de val van de peso, heeft een regel waardoor pakjes niet meer thuis worden bezorgd. Sinds afgelopen woensdag mogen inwoners nog maar twee keer per jaar aankopen doen zonder invoerrechten betalen. Tenminste: als de aankopen niet duurder zijn dan 25 dollar. Als aankopen via buitenlandse websites dat bedrag te boven gaan, moeten de spullen verzameld worden in een douanekantoor. Daar moet de koper een verklaring tekenen en 50 procent invoerrechten betalen.


Veel landen hebben douaneregels voor internationale onlinepakjes. Australië bijvoorbeeld overweegt de de dollargrens voor belastingvrije aankopen te verlagen. In Amerika worstelen staten met de vraag of ze btw moeten heffen op online-aankopen. Een toenemend aantal staten kiest ervoor, daarbij onder druk gezet door lokale handelaren, dat onlineverkopers uit andere staten belasting moeten innen. Grote Amerikaanse e-commercebedrijven hebben in diverse opkomende markten problemen, omdat ze niet goed kunnen concurreren door leverings- en betalingsproblemen. Lokale bedrijven, waaronder schaamteloze na-apers van Amerikaanse reuzen als eBay en Amazon, zijn in de opkomende markten gedoken. De douaneregels in Rusland hebben lokale e-commerce-startups beschermd. Ozon bijvoorbeeld is deels afhankelijk van een model waarbij klanten wordt gevraagd hun aankopen op te halen bij een distributiecentrum, in plaats van te wachten op een koerier, of op de onbetrouwbare staatsposterijen.


Rusland is al een moeilijk land voor post; het maakt eenzesde uit van het land op aarde. Norilsk, een grote stad in Siberië, heeft geen weg- en spoorverbindingen die het hele jaar bruikbaar zijn. De stad is soms alleen bereikbaar met een ijsbreker, of door de lucht. Rusland werd lang genegeerd door onlinewinkels. Maar het land is op de radar verschenen, nu de gestegen welvaart van consumenten de bezorgings- en betalingsellende overtreft. Het gaat om grote getallen. Met 143 miljoen mensen is Rusland Duitsland gepasseerd als het Europese land met de meeste internetgebruikers.


Volgens de koeriersbedrijven kan het opschorten van de bezorging een tijdelijke maatregel zijn. Maar de bureaucratische last is simpelweg ondraaglijk geworden, stellen ze. Het Nederlandse TNT doet niet mee, maar bezorgt ook niet of nauwelijks bij Rusissche particulieren. De levering aan bedrijven gaat gewoon door. Maar consumenten krijgen geen pakjes meer. 'We beloven onze klanten snelheid, kwaliteit en betrouwbaarheid in volledige overeenstemming met de lokale wetgeving', stelt een verklaring van de branchevereniging. 'Door de nieuwe regels is dat onmogelijk geworden.'


Ook in Nederland kijkt de douane mee


Hoe gaat het in Nederland met internetaankopen? Voor alle pakjes van buiten de EU is een douaneverklaring nodig, onder meer over wat er in zit en wat het waard is en of het een geschenk is of een aankoop. Dat regelt normaal gesproken de verzender. Ook grote koeriersbedrijven als FedEx, DHL en TNT regelen doorgaans het papierwerk. Aankopen van buiten de Europese Unie tot 22 euro mogen zo het land in, tussen de 22 en 150 euro is mogelijk omzetbelasting (6 procent voor boeken bijvoorbeeld, of 21 procent voor cd's en dvd's) verschuldigd. Boven de 150 euro moeten mogelijk ook invoerrechten worden betaald, 12 procent voor spijkerbroeken bijvoorbeeld. Voor geschenken, tabak en alcohol zijn de regels weer anders.


Meer informatie op douane.nl/internetaankopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden