RUMOUR

Cellist Pieter Wispelwey is wel te vinden voor een spelletje. Met veel plezier speelde hij drie weken geleden de 'sonate voor cello en camera', die de tv-regisseurs Othmar Sweers en Joeri Bakker voor hem hadden gecomponeerd....

'Pieter kom je

bij me spelen'

Wispelwey's nieuwe platenmaatschappij Channel Classics verzon een nieuw evenement voor hem: een prijsvraag waarbij hij zelf de hoofdprijs is.

Wie vier stickers van Channel Classics-cd's spaart en antwoord weet op drie vragen, krijgt Pieter thuis. Voor een huisconcert.

Volgens Lydie Groenewegen van Channel Classics komt het idee van general manager Jaret Sacks, die Pieter op Nieuwjaarsdag over de vloer had voor een huisconcert en bedacht dat er misschien wel meer liefhebbers zouden zijn voor zo'n intiem optreden.

Bovendien wilde Sacks graag iets bijzonders organiseren voor zijn cellist, omdat hij hem sinds 1 januari exclusief onder contract heeft en omdat Wispelwey een Edison binnenhaalde.

Eerst werd de detailhandel voorzichtig gepolst over de stickeractie, legt Groenewegen uit, omdat het hele idee toch meer in een slagerij past, zoals zegels sparen voor een gratis rookworst, en dit was toch ècht wel iets anders.

Maar de platenboer had er geen problemen mee en deze maand kon de actie worden gestart: tot en met 31 december kunnen er stickers worden gespaard. Wie daarnaast antwoord weet op vragen als: 'Welke beroemde B-cd's verschenen er van Pieter Wispelwey bij Channel Classics Records?', maakt een kans op visite van Wispelwey.

'En het maakt ons niet uit of het voor twee personen is, of dat de hele buurt wordt uitgenodigd of een kerkje is geregeld - de winnaars mogen het zeggen', aldus Groenewegen.

Wispelwey moet zelf hoge verwachtingen koesteren: in de nieuwe Luister vertelt hij dat de ideale plaatopname 'steeds dichter in de buurt komt van een concert in de huiskamer'.

Theaters op de bres

voor Dagelets Céline

Nel Oskam, directeur van de Goudse Schouwburg zag de voorstelling bij haar collega in Leiden, in het LAKtheater. Ze was er 'stuk' van, zegt ze en ook LAK-directeur Roland Helmer was diep onder de indruk van Dagelet Céline. Deel 1. De solo van Hans Dagelet kreeg in alle kranten lovende kritieken.

Enkele weken geleden deelde het Fonds voor de Podiumkunsten aan Dagelets producent Hummelinck & Stuurman mee dat er voor Deel 2 geen subsidie beschikbaar is. 'Een bedrijfsongeval van het theaterbedrijf', noemt Stuurman deze beslissing.

Hij wil niet zo 'kinderachtig' zijn om het Fonds verwijten te maken - directeur Scholten kan zijn geld maar één keer uitgeven - maar hij kan zich wel kwaad maken over de vreemde situatie 'dat er miljoenen en miljarden in de theaterwereld omgaan en dat een produktie van iets meer dan één ton niet kan'.

Stuurman reisde deze week naar Rijswijk voor een onderhoud met WVC-beleidsambtenaar George Lawson - 'hij wil niet treden in het beleid van het Fonds, natuurlijk, maar we zijn nog niet uitgepraat' -, hij belde aan bij de gemeente Amsterdam en stuurde brieven naar het Prins Bernhard Fonds en het VSB-Fonds. 'Die voorstelling moet er komen.'

Dat vindt Nel Oskam ook en samen met haar Leidse collega Roland Helmer is ze een actie begonnen die uniek mag heten in de Nederlandse theatergeschiedenis. Na enig rondbellen is er een lijst van 31 podia die aandringen op subsidie voor Céline 2. Unaniem vinden ze Dagelets voorstelling een publiekstrekker. Hoe kan een overheid die zo graag een grotere 'publieksparticipatie' wil , deze produktie niet steunen?

Oskam en Helmer wachten nog op antwoord op hun brief aan het Fonds voor de Podiumkunsten. 'De tijd dringt. We willen alles op alles zetten om de voorstelling te redden', zegt Oskam. 'Misschien moeten we zelf dat geld proberen te vinden.'

Nog deze week gaat er een brief uit, zegt Henk Scholten. 'Daarin zal ik tot mijn grote spijt moeten meedelen dat de beslissing niet terug te draaien is. Het mag niet zo zijn dat we subsidie moeten geven omdat er al een tournee is gepland - dat is de omgekeerde wereld. Céline 2 heeft wel een positief advies, maar valt als eerste onder de zaaglijn. Het is niet anders.'

Nooit uitgeleende Bien

gaat naar het museum

Het verbaast kunstenaar Waldo Bien niet dat niemand zijn werk 'Het Joodse Bruidje' boven de bank wil hangen. 'Het is te sterk voor in de huiskamer. Mijn eigen kinderen zouden er ook niet tegen kunnen.'

Hij vindt het achteraf 'niet helemaal fair' dat hij dit werk ooit aan de Amsterdamse Artoteek Oost heeft verkocht. 'Als moreel handelend mens had ik ze natuurlijk iets moeten geven wat de mensen wèl boven de bank willen hebben.'

De Artoteek Oost beschikt over 5500 kunstwerken, waarvan er 4500 zijn uitgeleend. Onder de thuisblijvers bevinden zich een aantal werken die nog nooit zijn uitgeleend. Het kunstenaarscollectief KJb, bestaande uit Quirijn Kuchlein en Lonnie van Brummelen, dat een tentoonstelling voor de Artoteek mocht maken (Portraits of Reflection, vanaf 8 mei), vroeg zich af of deze 'slechte' kunstwerken niet voor verbetering vatbaar zijn.

Het duo stapte naar veertien kunstenaars, onder wie Bien, met de vraag of ze iets aan hun nooit uitgeleende kunstwerk zouden willen veranderen. Jan de Beus voelde er niets voor, hij bleef liever van zijn 'Studie voor een piëta' af - 'dit werk is toevallig in een sobere periode ontstaan'. Reggy Gunn zag in iedere verandering een daad van 'verraad', maar Chiel Kleipool vond zijn 'Flowers' bij nader inzien 'slordig geschilderd'. Op de glasplaat die voor het schilderij werd geplaatst, schilderde hij er een stoel bij.

Karen Lancel trok het zich aan dat haar collage 'La Dama' nooit is uitgeleend. 'Waarschijnlijk heb ik het toch niet helemaal goed gedaan.' Maar veranderen wil ze het niet. Ze zou het wel persoonlijk willen verdedigen: 'Misschien willen ze het dan wel lenen.'

'Als mensen het werk te donker vinden, moeten ze er maar een lichte plek voor zoeken', is de reactie van Frans Franciscus. Hij moet toegeven dat hij nu technisch veel beter schildert.

Peter Giele toont zich verbaasd dat zijn werk niet wordt uitgeleend. 'Het is een prima werkje en ik zou het zo terug willen hebben.' Micha Klein wou niets verbeteren aan 'Negerinnemelk', maar stelde voor een 'remix' te maken, 'zodat het het populairste werk van Artoteek Oost wordt. Dat moet lukken.'

Een ruimhartig aanbod kwam ook van Waldo Bien, die voorstelde 'Het Joodse Bruidje' in bruikleen te geven aan het Joods Historisch Museum - op 4 mei is de overdracht. Voor de Artoteek belooft hij in ruil 'een paar mooie Hollandse landschappen' te schilderen.

Van Max voor Max

Het AT5-programma De woestijn leeft is de 'moppertrommel' van Max: bijna een half jaar schuifelt journalist Max Pam nu door de hoofstad op zoek naar kapotte stoepranden, dubbel geslagen Amsterdammertjes, braakliggende terreinen, blinde muren en dwars geplaatste brievenbussen. Hij wordt bijgestaan door Henk Hofland, Theo Sontrop, Max van Rooy en Jeroen Henneman.

De treurige boodschap van presentator Pam en regisseur Theo van Gogh heeft in ieder geval iemand blij gemaakt: de Bond Heemschut is er zo content mee dat hij het AT5-programma de Heemschut Persprijs 1993 toekent.

'De woestijn leeft geeft op sarcastische toon commentaar op de verslonsing van de openbare ruimte in Amsterdam. (. . .) De serie vormt een verfrissend diapositief van de Ontdek-je-plekje-formule', aldus de secretaris van de jury, Jaap Kamerling.

Het venijn zit 'm ook dit keer in de staart: de laatste alinea vermeldt de namen van de juryleden, onder wie Max van Rooy. Die in het persbericht ten onrechte niet als 'bekende hoofdstad-watcher' vermeld staat.

'Hij heeft maar één keer meegelopen', zegt Kamerling. 'Bovendien was hij niet aanwezig bij het jureren, want hij verbleef in Japan. Hij heeft het programma ook niet voorgedragen, dat hebben Ben Kroon en ik gedaan.'

Volgens de pr-medewerkster van AT5 heeft Van Rooy 'zeker zes keer' meegedaan aan het programma, dat nu overigens even is gestopt om in september weer te beginnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden