NIEUWSRUMAG

Rumag-baas weg na ophef over corona-shirts voor Rode Kruis

Thijs van der Heide stapt op als baas van het online platform Rumag. Het bedrijf, bekend van de witgedrukte slogans met een punt tussen elk woord, raakte vorige week in opspraak door een omstreden corona-kledinglijn.

De omstreden coronacollectie van Rumag.Beeld RV

In het tv-programma Zondag met Lubach werd Rumag ervan beschuldigd zelf winst te maken op de verkoop van T-shirts voor een goed doel, het Rode Kruis.

Het nieuwe bestuur van Rumag laat vrijdag in een persbericht weten dat zij vindt dat hun bedrijf ‘behoorlijk tekort is geschoten’ in het omgaan met kritiek. ‘Rumag is brutaal, erg brutaal en soms te brutaal. Als je kritiek hebt op anderen, moet je zelf ook met kritiek kunnen omgaan’, staat in een verklaring.

De omstreden actie betrof de verkoop van zwarte T-shirts met teksten als ‘HOEST.NOU.’ en ‘IK.HEB.WC.PAPIER.’ Van de 25 euro aankoopkosten ging 10 euro naar het Rode Kruis. Daarop berekenden critici dat Rumag zelf grofweg 10 euro winst maakt op elk shirt. Volgens het bedrijf klopte die aantijging niet. Op sociale media werden kritische reacties weggehoond met sneren als ‘grafbek’ en ‘ga naar buiten en lik aan een knop’. Dat was niet zo handig, gaf Rumag begin deze week al toe. ‘We hadden niet in de emotie moeten reageren en betreuren het als wij mensen hebben gekwetst.’

De nieuwe directeur van het bedrijf, Ferdi Buijsrogge, stelt in de persverklaring er alles aan te willen doen ‘om een nieuwe start te maken’.

HELPT.DIT?

Sinds het uitbreken van de coronacrisis duiken overal initiatieven op om goede doelen als het Rode Kruis te steunen. Een actie van onlineplatform Rumag werd gefileerd door het tv-programma Zondag met Lubach. Hoe weet je of een initiatief deugt?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden