Ruim en merkbewust parkeren

Het Limburgse Q-Park, een van de drie grootste commerciële parkeerbedrijven in Europa, wil de Coca-Cola onder de parkeergarages worden: minder donker en veiliger.

'Goh, wat heb ik toch lekker geparkeerd vandaag'. Als het aan directeur Ward Vleugels van Q-Park ligt, wordt dit een gevleugelde uitspraak onder Europeanen. Een uitspraak die dan bij voorkeur gebezigd zou moeten worden door mensen die hun auto bij Q-Park hebben gestald.


Op dit moment is de merkbeleving onder parkeerders hoogstens rudimentair ontwikkeld. Wie de eigenaar is van het parkeervak ter plaatse zal automobilisten doorgaans worst wezen. Parkeergarages zijn sowieso geen plekken om lekker te verpozen. Auto afsluiten en wegwezen is het parool.


Vleugels (53) wil de consument parkeerbewust maken. Q-Park moet voor parkeerders net zo'n A-merk worden als Coca-Cola voor frisdrankdrinkers. Maar parkeergarages zijn toch vrijwel allemaal dezelfde duistere betonnen labyrinten vol hinderlijke pilaren, te krappe parkeervakken en onvindbare voetgangersuitgangen? 'Dat is inderdaad het stereotiepe beeld van parkeergarages', zegt Vleugels. 'Onveilig en donker. Een gevoel van onveiligheid is een van de meest voorkomende klachten, blijkt uit enquêtes onder gebruikers van parkeergarages. Daarom zijn onze garages altijd goed verlicht en bewaakt.'


Een tweede belangrijk punt is volgens Vleugels comfort. 'Mensen willen gemakkelijk kunnen parkeren. Dat betekent dat de parkeervakken ruim moeten zijn, en bij voorkeur schuin en niet haaks op de rijbaan. Bij haakse parkeervakken moeten automobilisten diverse keren steken, terwijl ze schuin geplaatste vakken zo in kunnen rijden. Als we een nieuwe parkeergarage bouwen of een oude renoveren, offeren we geregeld een aantal parkeerplaatsen op om ze schuin en wat ruimer te kunnen maken. Dat kost in eerste instantie omzet, maar we denken dat die investering zich in klanttevredenheid dubbel en dwars terugbetaalt.'


Parkeerimperium

Het Limburgse Q-Park is een van de drie grootste commerciële parkeerbedrijven in Europa. De onderneming is marktleider in Nederland, België, Ierland, Zweden en Finland. In Frankrijk, Denemarken en Noorwegen is Q-Park de nummer twee. Q-Park beheert ongeveer 5.800 parkeerfaciliteiten en ruim 840 duizend parkeerplaatsen in tien landen.


Vleugels bouwde dit omvangrijke parkeerimperium in slechts tien jaar op. Hij had daarbij wel het geluk dat hij kon voortborduren op een aantal bezittingen van zijn schoonfamilie, de kring rond vastgoedondernemer en Quote 500-lid Ger Ruijters. Vleugels kreeg een aantal parkeerfaciliteiten uit de vastgoedportefeuille van de familie onder beheer en bouwde die activiteiten uit tot Q-Park. De familie Ruijters bezit nog een klein belang in Q-Park, het grootste deel is in handen van een dertigtal pensioenfondsen en verzekeraars.


Vlak voor de economische crisis, in de zomer van 2008, deed Q-Park nog een grote overname. De Maastrichtenaren kochten hun Franse concurrent Epolia voor 625 miljoen euro. Sindsdien is het bedrijf vooral aan het consolideren.


De crisis heeft ook weerslag op de parkeerbedrijven, erkent Vleugels. De directeur van Q-Parks grootste Nederlandse concurrent P1 klaagde onlangs in Het Financieele Dagblad over de terugloop van de klandizie. Parkeergarages in heel Nederland zouden kampen met grote leegstand. Vleugels claimt desondanks dat nog net zoveel auto's zijn parkeergarages bezoeken als vroeger. Wel is de gemiddelde parkeerduur licht afgenomen. Q-Park maakt nog steeds winst, zegt hij. De overname van Epolia kwam achteraf op een ongelukkig moment. Door de economische neergang realiseert Q-Park in Frankrijk vooralsnog niet de omzetgroei waar Vleugels op had gerekend.


Zowel het zakelijk als het privégebruik van betaald parkeren neemt de laatste jaren af. Dit heeft deels te maken met de fors gestegen tarieven. Uit de Nationale Parkeertest van Detailhandel Nederland bleek vorige maand dat de parkeertarieven op veel plekken sinds 2008 veel harder zijn gestegen dan de inflatie. Dat is niet altijd de schuld van de parkeerexploitant, beweert Vleugels. 'Parkeren is vaak onderdeel van politiek beleid. We kunnen de tarieven lang niet altijd zelf bepalen. Dat gebeurt in veel gevallen in overleg met de gemeente.'


P+R

Een van de verklaringen voor de lagere bezettingsgraad van parkeergarages in steden is dat consumenten vanwege de crisis minder vaak gaan winkelen. En als ze dat wel doen, zetten ze hun auto vaker op een P+R-terrein aan de rand van de stad, in plaats van in een dure parkeergarage in de binnenstad. Q-Park heeft minder last van dat 'crisisgedrag', omdat het bedrijf ook P+R-terreinen exploiteert. De opkomst van webwinkelen en thuiswerken vermindert eveneens het autoverkeer naar de stad.


Vleugels ziet bij Q-Park echter vooral een terugloop in bedrijfsabonnementen. Die bezuinigen vanwege de crisis op parkeren voor het personeel. 'Vroeger was het normaal dat een nieuwe werknemer op zijn eerste werkdag een mobieltje, een laptop en een parkeerabonnement kreeg. Nu zeggen werkgevers: heb je dat wel nodig, kun je niet met het openbaar vervoer reizen en 300 meter lopen? Op de toplocaties, binnensteden met een aantrekkelijk cultuur-, horeca- en winkelaanbod, zitten de Q-Park-garages volgens Vleugels overigens nog steeds bomvol.


Q-Park investeert meer in kwaliteitsverbetering dan in expansie. In het nieuwe hoofdkantoor naast het NS-station van Maastricht is een geavanceerde controlekamer ingericht. Zo'n 75 servicemedewerkers houden daar 24 uur per dag 347 parkeergarages in meerdere landen in de gaten. Op den duur zullen ongeveer duizend parkeergarages op het systeem worden aangesloten.


In alle Q-Parkgarages zitten intercominstallaties waarmee parkeerders hulp kunnen vragen. Als ze op een knop drukken, krijgen ze de controlekamer in Maastricht aan de lijn. Daar zitten mensen die hen in verschillende talen (waaronder Arabisch) te woord kunnen staan. Naast de camerabeelden worden twitterberichten met de hashtag Q-Park op de interactieve wand geprojecteerd. Een gefrustreerde parkeerder twittert: 'Just wasted another 45 minutes battling with Q-Park'. De helpdeskmedewerkers worden ook geacht op dit soort berichten te reageren.


Q-Park probeert de concurrentie af te troeven door parkeren niet als losstaande behoefte te beschouwen, maar als onderdeel van een hele reisketen, legt Vleugels uit. De onderneming verwacht in de toekomst veel van de combinatie openbaar vervoer en parkeren.


Een andere vernieuwing waar Q-Park mee experimenteert is kentekenregistratie. Het bedrijf wil daarmee kaartloos parkeren mogelijk maken. Bij de in- en uitgang van het parkeerterrein registreert een camera het kenteken, waarna het parkeergeld via automatische incasso wordt afgeschreven. Ook hier geldt: het (parkeer)gemak dient de mens.


BEDRIJF: Q-PARK

WAAR: MAASTRICHT

SINDS: 1998

AANTAL WERKNEMERS: CA. 2.200

JAAROMZET: 661 MILJOEN EURO (2010)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden