Ruim 1400 klachten voor OuderenOmbudsman

De OuderenOmbudsman heeft in de eerste 3 maanden van zijn bestaan ruim 1400 vragen en klachten gekregen. Verreweg de meeste telefoontjes en mails kwamen van ouderen die zich behoorlijk benadeeld voelen door de forse bezuinigingen in de zorg. Ook maken veel senioren zich zorgen over de hoogte van hun pensioen en AOW.

Een gast wacht buiten bij zorghotel De Valkenberg. Beeld anp

De OuderenOmbudsman concludeert dat veel ouderen in Nederland vrezen het kind van de rekening te worden. Veel klachten gingen over het terugdraaien van de uren huishoudelijke hulp en thuiszorg. Ook klaagden ouderen over het gebrek aan persoonlijke aandacht in verpleeg- en verzorgingshuizen.

Ander punt van irratie is het feit dat de apotheek ze steeds 'andere' medicijnen geeft. Door het nieuwe beleid wordt doorgaans alleen nog de goedkoopste variant van een bepaald geneesmiddel vergoed waardoor ze het medicijn vaak van een ander merk krijgen. Dat geldt ook voor incontinentiemateriaal. Sommige verzekeraars zouden alleen nog inferieure, goedkope merken vergoeden, met lekkende luiers als gevolg.

Verder kwamen klachten binnen over te kleine lettertjes op etiketten, en moeilijk te openen verpakkingen. Ook zeiden sommige mensen zich te schamen om met de rollator naar buiten te gaan.

De OuderenOmbudsman is een initiatief van het Nationaal Ouderenfonds. Het is niet één man of vrouw, maar een organisatie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden