Ruiken is kopen

SNUFFELEN AAN PARFUM OF EEN WASMIDDEL OP INTERNET, HET KAN MET DE SCENTDOME. 'GEURVERSPREIDING ZIT IN DE LIFT.'..

Stel je voor: je surft naar een website over Honolulu, op zoek naar een plek om je volgende zomervakantie door te brengen. Je krijgt er prachtige foto's van witte stranden en een azuurblauwe zee voorgeschoteld, hoort een exotisch muziekje en... ruikt een frisse oceaanbries. Heerlijk, op naar Hawaii!

Science-fiction? Nee hoor, met de ScentDome kun je websites niet alleen zien en horen, maar ook ruiken. Het apparaat is een soort theepot die je met je computer verbindt. Met een miniventilator en dito verwarmingstoestel verspreidt de theepot naast 'oceaanbries' nog negentien andere geurolies, zoals lavendel, roos, kaneel, koffie, appel en chocolade. De toepassingen van de ScentDome zijn eindeloos: geparfumeerde emails, dvd's en spelletjes met sfeergeur (verbrand rubber bij een formule 1-spel) en natuurlijk smell & shopping. Voor je online parfum, bloemen of wijn koopt, kun je er eerst even aan snuffelen.

De reclamewereld verwacht veel van internet met een luchtje. Van alle zintuigen is geur immers de grootste verleider. Dat komt doordat geurprikkels ongefilterd in het limbische systeem terechtkomen. In dit hersendeel wekken de prikkels sterke emoties, verlangens en herinneringen op. Zo kan de geur van in thee gedrenkte Madeleine-cakes weemoed naar de kindertijd oproepen, zoals in Prousts À la Recherche du Temps Perdu. Of de geur van gemaaid gras doen verlangen naar vakantie.

In de niet virtuele wereld maken reclamemakers al langer gebruik van geur. Geparfumeerde advertenties in kranten en tijdschriften zijn al redelijk ingeburgerd. Recenter is het verspreiden van geur in een winkel of kantoor. In 2002 was ING op dit gebied een trendsetter. Bij het bedrijf Senta multisensory concepting liet de bank een corporate geur bedenken: een mix van houtachtige en kruidige bestanddelen.

Tegenwoordig verspreiden geurzuilen in elk kantoor van ING de huisgeur. Net als muziek zet een lekker luchtje klanten aan om langer te blijven en vaker terug te komen, blijkt uit onderzoek van Senta. Ook KLM begint maandag een experiment met citrus en lavendel in haar vliegtuigen.

'Geurverspreiding zit in de lift', zegt Jeanine Verbeek van Senta. 'We doen zo'n tien projecten per maand.' Vroeger waren geurzuilen grote, logge apparaten. Niet erg aantrekkelijk om in een winkel te plaatsen. Tegenwoordig worden de geurverspreiders steeds kleiner en handiger. Zo klein dat ze zelfs in een billboard passen. In Nederland kwam in 2004 een deodorantluchtje uit de reclameborden van Nivea Deo.

In Frankrijk hing vorig jaar een frisse bloemengeur rond reclameborden voor het wasmiddel Super Croix. De resultaten waren overweldigend. In de supermarkten met een geurend reclamepaneel voor de deur werd 35 procent meer Super Croix-wasmiddel verkocht dan in de winkels met een gewoon reclamepaneel. Het zijn resultaten die reclamemakers aan het dromen zetten: als digitale geurreclame mogelijk zou zijn...

De ScentDome - sinds april 2005 online te koop - is een begin. Maar voor iedere website of pop-up ruikbaar is, moeten nog heel wat hindernissen worden genomen. De prijs bijvoorbeeld: 369 dollar voor de ScentDome, 48 dollar voor een nieuwe vulling. Die hoge prijs is ongetwijfeld de reden dat er nog maar enkele honderden ScentDomes zijn verkocht. 'We zitten nog in de beginfase. Maar tegen Kerstmis 2006 kost de ScentDome minder dan 150 pond', voorspelt Ellwood Ivey, bedrijfsleider van TriSenx, de producent van de ScentDome. Ivey hoopt dat geurend internet even normaal wordt als websites met geluid. Pas dan kan geur ook een rol spelen als onbewuste verleider.

Maar er zijn nog meer problemen: wat als bij een website een luchtje hoort dat niet in de ScentDome zit? 'Dan steek je gewoon een andere vulling in de ScentDome', zegt Ivey. Dé oplossing zou een geurverspreider zijn met enkele basisgeuren, die gecombineerd kunnen worden tot duizenden bouquets, net zoals printers met drie inktkleuren een uitgebreid kleurengamma kunnen afdrukken. Het Amerikaanse bedrijf DigiScents probeerde dit idee toe te passen in de iSmell, een iPod voor geurtjes. Het mixen van geur bleek echter heel moeilijk en DigiScents ging failliet.

Ook het Franse bedrijf Exhalia heeft voor dit probleem nog geen oplossing. Sinds 2006 ontwerpt het bedrijf geurverspreiders met specifieke geuren, in opdracht van bedrijven. Zo maakte Exhalia een diffuseur met enkele parfumtypes voor het parfummerk Cacharel, één met diverse wijnaroma's voor het Bureau voor Bourgognewijn en voor een Japanse hotelschool één met de geuren van al hun recepten.

Het is trouwens niet toevallig dat het pionierswerk in Japan en Frankrijk gebeurt. Frankrijk heeft een traditie op parfumgebied, en in Japan is aromatherapie helemaal ingeburgerd. Japanse bedrijven zetten zelfs geuren in om de productiviteit te verhogen: 's morgens brengt citroenlucht de stemming erin, een frisse pepermuntgeur bestrijdt het dipje in de namiddag, en 's avonds verbetert een vleug lavendel de concentratie.

De geurverspreiders van Exhalia kunnen worden uitgedeeld aan (potentiële) klanten, zoals Cacharel deed. Die pluggen het toestel thuis in de computer, en surfen en snuiven maar. Een andere optie is dat de diffuseurs op openbare internetplekken worden geplaatst. In toeristische informatiecentra in de Bourgognestreek bijvoorbeeld, of in de Japanse hotelschool.

Voorlopig houden de meeste reclamemakers het bij geparfumeerd drukwerk, lekker ruikende winkels of billboards met een luchtje. Met digitale geurreclame is het nog even behelpen. 'Het zou fantastisch zijn als de diffuseur even populair wordt als de iPod, en als die diffuseur alle mogelijke geuren kan verspreiden', zegt Yves Régeard, bedrijfsleider van Exhalia. 'Maar dat is nog niet voor vandaag.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden