Rudolf van 24Kitchen & het gemopper op Facebook

24Kitchen is het nieuwe MTV: 24 uur per dag en nooit een herhaling, lijkt het wel. Rock 'n roll met roomsaus. En Facebook overal de schuld van geven, mag dat ophouden?

In Vrij Nederland bekent schrijfster Esther Gerritsen deze week dat ze verslaafd was aan Facebook. Als ze schreef, stopte ze voortdurend om op haar tijdlijn te kijken.


'Het is heel gezellig en positief op Facebook (...) maar mijn concentratie werd steeds slechter.' Onlangs zette ze haar account stop. 'Het leek of de lucht buiten weer echter was.'


Het gebeurt de laatste tijd weer vaker dat mensen publiekelijk verklaren dat ze Facebook helemaal zat zijn. De eerste golf spijtoptanten meldde zich anderhalf jaar geleden, met onder anderen Joost Zwagerman, Stine Jensen en Ronald Giphart. Facebook verlaten, werd een moedige daad van verzet.


Een tweede golf lijkt in aantocht. In een column in de Volkskrant liet cabaretier Johan Fretz dinsdag weten dat hij zijn account had gedeactiveerd. Dat was een verrassende bekentenis. In hetzelfde stuk schreef hij ook dat iedereen moet ophouden met dat gezeur over de privacy, of beter gezegd het gebrek daaraan - een oproep die overigens zeker navolging verdient.


Tot in alle uithoeken van de media is Facebook een veelbesproken onderwerp. Na het weer, Mart Smeets en Pauw & Witteman wordt nergens zo veel op gemopperd als op Facebook. Ook krijgt Facebook van veel dingen de schuld, zoals van concentratieproblemen en aantasting van de buitenlucht. Dat is niet helemaal terecht.


Tot een paar jaar geleden was MTV een trouwe vriend. Om zeven uur 's ochtends of kwart over drie 's nachts; er was altijd wat te zien op de muziekzender. Meestal videoclips, maar op gezette tijden ook tamelijk belachelijke datingprogramma's, waarin Amerikaanse pubers elkaar aardbeien met slagroom voerden. De aantrekkingskracht van MTV zou zo samengevat kunnen worden: er was altijd wat op, en er was altijd wat anders op.


Dat is nu voorbij, de zender lijkt alleen nog programma's en spin-offs uit te zenden over blanke tienermoeders die in caravans wonen. Daarmee wordt niet meer voldaan aan het criterium 'altijd wat anders', dus het kleine, pretentieloze televisiegeluk moet ergens anders gezocht worden. Bij 24Kitchen bijvoorbeeld, het 24-uurs kookkanaal van Rudolph van Veen.


Rudolph van Veen werd bekend als tv-kok bij Irene Moors en Carlo Boszhard in Life and Cooking. Daar moest die arme Rudolph verplicht met pakjes van de sponsor koken, waarbij het gerecht opvallend vaak de toevoeging 'met roomsaus' had.


Hij bevrijdde zich uit het Unileverkeurslijf en begon vorig jaar een eigen zender. Daar kookt hij nu de hele week wat hij zelf wil, geholpen door een leger even markante kooktypes. Er zijn zo veel opnamen ('De makkelijke maaltijd, aflevering 281'), dat je niet snel op hetzelfde programma stuit. 24Kitchen is daarmee de nieuwe MTV. Iets minder rock 'n roll, maar die wilde haren waren we toch al kwijt.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden