Rudi van Dantzig geëerd met VSCD Oeuvreprijs

Zowel in een aantal dansproducties als in het dankwoord van verschillende prijswinnaars, waarde de dood even rond tijdens het jaarlijkse feestje voor de dans..

De dood waarde heel even rond tijdens de Nederlandse Dansdagen afgelopen weekend in Maastricht. Met de eerlijke opmerking 'Ze denken dat ik binnenkort het loodje ga leggen, dus haasten ze zich mij nog een oeuvre-prijs toe te kennen', relativeerde de aan kanker lijdende choreograaf Rudi van Dantzig de aan hem toegekende VSCD Oeuvreprijs.

De jaarlijkse Dansdagen – met een selectie van de beste voorstellingen uit het afgelopen seizoen – zijn naast een door de NPS gefilmde 'Best of' en een opmaat voor de landelijke Dansweek vooral een feestje voor de inner circle uit de danswereld.

De dood was er ook even in het dankwoord van het choreografenduo Paul Lightfoot en Sol León (Nederlands Dans Theater) die de Zwaan voor de beste dansproductie (Subject to Change/Shutters Shut) kregen uitgereikt. Zij memoreerden een ernstig zieke vriend. Prima ballerina Sofiane Sylve (Het Nationale Ballet) droeg haar Gouden Zwaan op aan haar grootmoeder die haar naar de balletschool had gesleept en de graatmagere Linhares Junior (RAZ) ontving de Zwaan voor de beste dansprestatie.

De dood was uiteindelijk het meest aanwezig in een van de ontroerendste, maar nauwelijks opgemerkte producties van het afgelopen dansseizoen: Gebroeders door Bavo en Fabian Galama. De cabaretier en de danser legden de vinger op de zere plek in hun broederschap aan de hand van het openhartige boek Gebr. van Ted van Lieshout over het verlies van een jongere tienerbroer. Bavo Galama goochelde met allerlei vooroordelen over de onbegrijpelijkheid van de moderne dans ('het is een cryptogram maar ieder antwoord wordt goed gerekend'). Zijn commentaar werd overigens niet alleen door zijn broer maar door alle voorstellingen van het afgelopen weekend ontzenuwd. De publieksvriendelijkheid spat van de meeste producties af, niet in het minst door de virtuoze uitvoering van de dansers en de aandacht voor de vormgeving. Meer dan eerdere jaren wist het Limburgse publiek de dansdagen in Maastricht te vinden, getuige het record aantal bezoekers van 3500. Geen wonder ook dat ontwerper Keso Dekker, al 25 jaar esthetisch vormgever van talloze dans-en theaterproducties van onder anderen Hans van Manen en Nils Christe, de Prijs van de Nederlandse Dansdagen ontving.

Het decor vormt ook het visite-kaartje van de vierde editie van de Danscombinatie, die zondag in première ging. Drie choreografen uit de jongerendans leverden een bijdrage aan het programma Kicks dat opent met een stoere maar oppervlakkige krachtmeting uit de streetdance-wereld van de skatedansgroep ISH. De enscenering is betoverend: vier zwarte breakdansers in hip wit vechten een raadsel uit, aangestuurd door drie scratchende dj's in zilvergrijze regencapes.

De speelse Meekers van Arthur Rosenfeld nemen het stokje in Kicks over met kolderieke variaties op de hang naar piekervaringen maar blijven uiteindelijk met vrolijke stoeipartijen steken in een eendimensionale uitleg van het fenomeen 'kick'. Wies Bloemen van AYA gokt in haar bijdrage ook op de herkenning door jong publiek. Ze laat haar zestal als opgehitste pubers over het podium stuiteren, maar naar het slot perst ze er gelukkig een spetterende finale uit.

Ook het Internationaal Danstheater presenteerde de première van een jongerenvoorstelling, Rhytthmmm. Een caleidoscoop van ritmische dansen uit de hele wereld, van de Spaanse flamenco en de Ierse tapdans tot een geheimzinnige pijendans uit Rusland en een jonglerend handenspel uit Nieuw-Zeeland. De twaalf dansers beheersen iedere stijl tot in de puntjes en weten jong en oud met aanstekelijk charisma te verleiden voor de basis van de dans: ritmische lichaamskunst.

Met hun energieke vertolking zijn deze blije dansers de verpersoonlijking van het motto waarmee Rudi van Dantzig de prijsuitreiking dit weekend afsloot. Een volle zaal hield zijn adem in bij zijn ode aan 'die ideale, onschuldige, gelukkige wereld van de dans'. Iedereen dacht aan de dood die Van Dantzig op de hielen zit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden