Rubber rage redt speelgoedzaken

Overal knopen kinderen met elastiekjes armbanden in elkaar. De 'loombandjes' zijn niet aan te slepen. Voor de speelgoedbranche is de gekte een geschenk uit de hemel.

AMSTERDAM - Twee minuten nadat de schoolbel heeft geklonken, rent Beer (10), volgehangen met elastiekjes, het speelplein van de Amsterdamse basisschool Aldoende op. Zijn armen zitten tot aan zijn ellebogen vol met de kleurrijke bandjes, aan zijn nek hangt een gele en een blauwe ketting, aan zijn vingers heeft hij rode en groene ringen.


Beer is de fanatiekste loomer van de school. Maar hij is niet de enige bij wie het virus heeft toegeslagen. 'Ze komen met bakken vol naar school', zegt meester Ernst. 'Niet alleen bij meisjes, maar ook bij jongens is het een enorme rage.'


De loombandjes zijn kleine ronde elastiekjes die je in elkaar kunt knopen. Als je heel veel knopen maakt, komt er een armband uit. Sommigen maken beestjes of zelfs een slipper met de elastiekjes. Je knoopt met je vingers, een vork of met een speciaal loombord.


De bandjes zijn bedacht door de Chinese Amerikaan Cheon Choon Ng. Hij kwam op het idee toen hij zag dat zijn dochters armbanden van hun haarbandjes maakten. In Amerika waren de loombandjes het best verkochte speelgoed van 2013. Cheon Choon Ng heeft er inmiddels 50 miljoen dollar (37 miljoen euro) mee verdiend. Sinds een paar weken is looming een totale gekte op de Nederlandse schoolpleinen.


Luna, klasgenoot van Beer, zit in de zon te knopen. Ze heeft haar elastiekjes in een paarse doos gestopt. Ze zijn gesorteerd op kleur in kleine vakjes. In één daarvan liggen drie euromunten. Het is de omzet die de kleine handelaar tot nu bij elkaar heeft gebracht. 'Thuis heeft ze een lijst met bestellingen', vertelt haar moeder die erbij is komen zitten. 'Kinderen geven aan wat voor kleur bandje ze willen hebben en hoe die geknoopt moet worden.' Bijzondere knopen, dat is de specialiteit van Luna. Trots haalt ze een armband uit haar tas, in alle kleuren van de regenboog. Twee dagen was ze ermee bezig. Het resultaat mag er wezen: op school heeft nog bijna niemand zo'n band. Kostprijs? 1 euro.


Niet alleen voor Luna is de handel in loombandjes lucratief. Bij Intertoys, op vijf minuten fietsen van Luna's basisschool, is het schap met de loombandjes het eerste waar je tegenaan loopt. 'Het is absurd', zegt verkoopster Tamara. 'De bandjes zijn niet aan te slepen.' Bij Blokker, een paar deuren verderop is nog maar één loombord te koop. Toch was er twee dagen eerder een nieuwe lading gekomen. 'Je zet ze neer en ze zijn weg', zegt de filiaalmanager.


Blokker Holding (met winkels als Intertoys en Bart Smit) geeft niet prijs hoeveel bandjes zijn verkocht. Maar het is een daverend succes, zegt een woordvoerder. De speelgoedwinkels, die in zwaar weer verkeren, krijgen door de bandjes eindelijk een beetje lucht, zegt Jan Sinke, redacteur van vakblad Speelgoed & Hobby. 'Speelgoedwinkels zaten echt te springen om een grote rage.' De bandjes gaan met een flinke marge de deur uit. Bij Intertoys betaal je voor een zakje met zeshonderd elastiekjes 5 euro. 'Het produceren kost vele malen minder', aldus Sinke.


Het heeft even geduurd, maar Nederland heeft na de flippo's, pokemonkaarten en scoubidoutouwtjes weer een nieuwe rage. 'Het loombandje voldoet aan alle drie de eisen om een rage te worden', zegt Hans van Zandvliet, uitvinder van de flippo. Allereerst moet het speelgoed leuk zijn. Het is moeilijk te bepalen wat kinderen leuk gaan vinden. Maar simpelheid doet het altijd goed. 'Met een paar kleine elastiekjes armbanden maken. Dat kan haast niet eenvoudiger.'


Alleen spelen vinden kinderen niet leuk. Om een rage te ontketenen, moeten ze samen kunnen spelen. Volgens Van Zandvliet kunnen voetbalplaatjes om die reden nooit een ware rage ontketenen. Bij flippo's of looming is dat anders: kinderen kunnen er gezamenlijk mee aan de slag. Bovendien kost een volle doos met loombandjes maar een paar euro. Daarom geeft een kind gemakkelijk een paar elastiekjes aan de buurjongen. Goede kans dat hij ze dan zelf ook wil. Dan gaat het balletje rollen en is er kans op een rage.


Als derde moeten de producten verschillende waarden hebben. Het ene pokemonkaartje was meer waard dan het andere. Dat vinden kinderen spannend.


Handelaar Luna laat nog eens haar bijzondere en waardevolle knoop zien. Ze moet oppassen dat haar elastiekjes niet breken. Dat is deels haar eigen schuld, want ze gaat allang niet meer naar de Intertoys. Luna koopt haar elastiekjes op de markt: driehonderd voor 1 euro. 'Ze breken sneller, maar ze zijn veel goedkoper.'


Jan Sinke redacteur vakblad Speelgoed & Hobby


EERDERE RAGES

Flippo's

Een uitvinding van de Nederlander Hans van Zandvliet. Het schijfje was een rage over de hele wereld. In Nederland ontstond de gekte in 1995. Flippo's zaten gratis bij een zak chips.

Tamagotchi

Dit virtuele huisdier werd in 1996 op de markt gebracht en was een wereldwijde hit. Je moest de tamagotchi onder meer eten geven om hem in leven te houden en straffen voor slecht gedrag.

Pokemonkaarten

Het kaartspel was in het begin van deze eeuw niet van de schoolpleinen weg te slaan. Er was een de basispokemon die evolueerde naar grotere exemplaren die meer waard waren.

Scoubidoutouwtjes

De touwtjes, waarmee onder meer armbandjes konden worden geknoopt, waren een rage in 2004. Toen bleek dat er weekmakers in zaten, was het over met de rage.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden