RTL Boulevard & 24 uur met...

Vijf sterren voor Toscaanse Bruiloft en Theo Maassen laat Victoria Koblenko een typetje spelen.

Top

Na drie dagen al een Gouden Film en enthousiaste reacties in bioscoopzalen overal in Nederland. En wat doen de recensenten, of beter gezegd: wat deden ze? Die gaven een lullige twee ballen (NRC Handelsblad) of twee sterren (Trouw, Het Parool en de Volkskrant) en lieten ook verder weinig heel van Toscaanse Bruiloft van Johan Nijenhuis.

NRC: 'Toscaanse Bruiloft is een luie film. De verhaallijnen zijn afgekloven, de situaties geforceerd, de dialogen houterig, de grappen slap, de personages stuk voor stuk proleten. Acteurs missen chemie en charisma, en alles is van klatsboem in elkaar gemonteerd met een muziekscore die elke stemming erin tettert.'

Nou nou. Het Parool: 'De scenariocredits zijn over een aantal mensen verdeeld die er niet in zijn geslaagd één memorabele scène te produceren.'

Dus de Nederlandse film doet het momenteel zó goed, zó goed, kijk maar naar Verliefd op Ibiza en Mannenharten en Soof en noem maar op, en dan is er een groepje AZIJNZEIKERDS dat in een zaaltje op een donderdag- of dinsdagochtend naar films zit te kijken voor hun krant, daar worden ze voor betaald, om vervolgens die film, die voor een groot publiek is gemaakt, de grond in te boren!

Aldus Albert Verlinde. Hij vertolkte in RTL Boulevard zijn rol als ambassadeur van het grote publiek op magistrale wijze, met precies de juiste intonatie, gebaren en stemverheffingen: AZIJNZEIKERDS!

Aangever en presentator Winston Gerschtanowitz, met een gepijnigde blik: 'Weet je wat ik niet begrijp? Dat je zo negatief kunt zijn over een film.'

Dat deed de deur dicht. Vijf ballen/sterren!

Flop

Voordat Victoria Koblenko naar de studio van 24 uur met vertrok, moet ze nog snel een script in een van haar vier tassen hebben gestopt. Ze besloot de rol van Vitruviusvrouw te spelen: het cliché van de totaalvrouw die net zo veel van politiek als van pumps houdt en niet normaal op een bank kan zitten, maar er immer als krolse kat overheen kruipt.

De Koblenko uit 24 uur met leek een voorspelbaar personage uit de films van Johan Nijenhuis. 'Ze is sexy en lekker maf, maar ook heel slim hoor', zou de karakterbeschrijving dan zijn. Dus stapt Victoria 'op gekke momenten' in een auto en rijdt naar Parijs om macarons te kopen. Ze is niet louter een luxepaard, ze wil ontdekken: 'Daarna ga ik lekker naar Syrië of Libanon op zoek naar... dingen.' Vooral naar zichzelf natuurlijk, want: 'Wat ben ik waard zonder mijn toeters en bellen, hakken en jurkjes?'

Een vrouw die voorleest uit dichtbundels (want intellectueel) en er een traan uit perst (want gepassioneerd). Kwetsbaarheden uit het boekje, geen zelfrelativering of zelfspot: ja, dat was erg.

Maar het ergst was nog wel dat Theo Maassen het als interviewer liet gebeuren. De man die Ali B. op onoprechtheid wilde betrappen en Patricia Paay ooit een aandachtshoer noemde, knikte begripvol toen Koblenko het munttheecliché 'houden van is een werkwoord' (sic) opdiste. Gevleid door de aandacht ging hij voorbij aan de echte vraag: waarom ze toch dat rolletje speelde?

Zelf zei Maassen al dat mannen vaak niet eens horen wat vrouwen precies zeggen. Vrijdag hebben we daar een demonstratie van gezien.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden