Roze

Ook al gaat het een blad voor de wind, door nevenactiviteiten (Tina-weekend, Libelle Zomerweek) laat een merk zien dat het springlevend is.

Bericht op de site. 'Helaas, de kaarten zijn op. Uitverkocht. Terwijl we twee keer zo veel ruimte hadden als verleden jaar. Ook aan de kassa zijn geen kaartjes te koop. Attentie: er worden veel valse kaarten verkocht via Marktplaats.'


Springsteen? Madonna? Nee, de Tina-dag van afgelopen weekend. Tina-weekend dus. Twee dagen met alleen maar records. Twee keer 10 duizend meiden van 10 tot 12 jaar in Duinrell. Een week van te voren uitverkocht. Of tijdschriften floreren of niet - terecht zijn daar lange discussies over - sommige klassieke tijdschriftmerken zijn niet kapot te krijgen.


Je maakt met je redactie een blad, elke week weer. Als het kan wat mooie advertenties ertussen, van de wind kan niemand leven. En dan maar kijken hoeveel het deze keer verkoopt. Volgende week weer, volgende maand weer. Een overzichtelijke baan. Maar die overzichtelijkheid is in sneltreinvaart verdwenen. Neem Libelle. De papieren Libelle is maar een van de merkuitingen. De allerbelangrijkste, maar er komt steeds meer bij. Libelle-boeken, Libelle-modeshow, Libelle-academy, Libelle bed&breakfast, Libelle-soap, Libelle-lezingen, Libelle politiek café, Libelle-mode, Libelle-games, Libelle-agenda, Libelle-app, Libelle-servies. En Libelle-wat ik allemaal vergeet.


Heel veel gedoe & gezeur & vrouwtjesmakerij levert haast niks op. Toch moet je doorgaan met initiëren. De gedrukte Libelle lijdt geen kwijnend bestaan, is financieel zelfs florerend, maar op lange termijn zal het voorvoegsel 'massablad' verdampen. Dus logisch dat je als sterk merk allerlei nevenaktiviteiten ontwikkelt. Om te laten zien dat je vitaal bent. Om te laten zien dat je durft. Om te laten zien dat je de toekomst, de onlinetoekomst, begrijpt.


Vandaar elk jaar ook de Libelle Zomerweek.


Al zestien jaar op rij een succes. Tienduizend workshopplaatsen. Ruim 80 duizend bezoekers, waarvan 75 duizend Libelle-lezeressen. Steeds blijkt: lezeressen willen live op de Zomerweek hetzelfde als in het blad. Alles van waarde is gratis. Pakken wat je pakken kunt, man mee om de tassen te dragen. Bekende Nederlanders bekijken. Eindelijk Anne Wil zien. Marjolein Bastin aanraken. En kijk, daar zitten de tekenaars van Jan, Jans en de kinderen.


EO-Jongerendag voor de 38ste keer. Margriet Winterfair voor de 12de keer. Dit jaar voor de 32ste keer het Truckstar Festival. Het grootste chauffeursfeest van Europa, elk jaar op het TT circuit in Assen, georganiseerd door het blad Truckstar. Ruim 60 duizend bezoekers, tweeduizend vrachtwagens tentoongesteld, Henk Wijngaard rules.


En het afgelopen weekend de 21ste Tina-dag. Fout. Het was twintig keer Tina-dag, en twintig keer veel te vroeg uitverkocht. Dus werd het TinaXL, dat Tina-weekend. Ook alle kaarten weg (alleen misschien nog op Marktplaats). Tina is een meisjesblad voor lezeressen tussen de 7 en 14. Het hele weekend is daar op afgestemd. Jan Smit! Monique Smit! Ralf Mackenbach! De inhoud van het blad, maar dan van vlees en bloed. Zoals Libelle doet. Zoals Truckstar weet. Kom lekker zwijmelen, er is overal make-up. En natuurlijk ook Nick & Simon. Nee, niet live. Wel als strip in het blad. Tina was jarig, 45 jaar, ja ja, oma las het ook al, dus de dresscode voor de bezoekers was: roze, roze en nog eens feestelijk roze. Duinrell was het afgelopen weekeinde een grote vrolijke roze wolk. Omdat het blad realistisch naar de toekomst kijkt.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden