Royale winst Google

Google heeft het derde kwartaal een ruime winst behaald. Toch worden de prijzen die de internetgigant bij adverteerders in rekening kan brengen steeds lager. Het toenemende geklik van smartphone- en tabletgebruikers op Googleadvertenties maakte echter dat de omzet met 12 procent steeg, naar bijna 15 miljard dollar (10,9 miljard euro).

AMSTERDAM - Hoewel mensen Google gebruiken voor zoekopdrachten, YouTubefilmpjes, kaarten, vertalingen of gigapixelversies van Van Goghs Sterrennacht, verdient het Californische bedrijf zijn geld vooral met advertenties.


Een probleem is dat bedrijven steeds minder betalen om te mogen adverteren op Googlepagina's. Dat heeft te maken met de stormachtige groei van het gebruik van tablets en smartphones, ten koste van de oude vertrouwde desktop, waarop het verdienmodel van Google lange tijd leunde.


Adverteerders willen minder betalen voor reclames op mobiele apparaten, omdat ze tot dusver minder effectief zijn dan desktopreclames: ze leiden tot hooguit eenderde van het aantal aankopen in vergelijking met een advertentie op de pc. De reden daarvan is dat consumenten het omslachtiger vinden om producten te kopen via pietepeuterige telefoonschermpjes. Verder kunnen adverteerders nog niet goed uit de voeten met het formaat van mobiele reclames en is het bovendien lastiger om de effectiviteit ervan te meten.


De prijzen die ondernemingen aan Google betalen voor elke klik op een advertentie zijn al twee jaar onafgebroken aan het dalen. Van juli tot en met september zijn de advertentieprijzen bijvoorbeeld 8 procent gedaald ten opzichtvan dezelfde periode in 2012.


Die daling werd echter ruimschoots gecompenseerd door een stijging met ruim een kwart van de hoeveelheid kliks in het derde kwartaal.


Die stijging is mogelijk doordat Google op steeds gewiekstere manieren advertenties op maat weet te snijden van gebruikers. Het bedrijf gebruikt daarvoor de persoonlijke informatie en zoekgeschiedenis van de gebruikers.


Controversieel is het nieuwe foefje dat volgende maand gelanceerd zal worden bij gebruikers van Google+: profielfoto's van mensen die een positieve recensie hebben geschreven van een bepaald product komen bij advertenties van dat product te staan. Google+-gebruikers die daar geen trek in hebben, kunnen daar nog tot begin volgende maand een stokje voor steken door hun instellingen te wijzigen.


Dankzij het klikgedrag steeg de nettowinst met 36 procent tot 3 miljard dollar op jaarbasis, oftewel 2,2 miljard euro. Beleggers reageerden vrijdag blij verrast op de donderdag aan het eind van de dag aangekondigde resultaten.


De cijfers overtroffen de verwachtingen ruimschoots. De prijs van een Google-aandeel slechtte vrijdag zelfs de magische grens van 1.000 dollar. Een reuzensprong, want op donderdag was het aandeel nog onder de 890 dollar geëindigd. Nog nooit is het aandeel Google zo kostbaar geweest. De afgelopen jaren schommelde het aandeel tussen de 500 en 750 euro, wat het al tot een van de duurste aandelen van de Amerikaanse beurs maakte. Ter vergelijking: het duurste aandeel van de AEX, het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco, kost 192 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden