Rouwende racebroers in hoofdrol

Deze Grand Prix van San Marino moet de treurigste overwinning uit Michael Schumachers lange carrière zijn geweest. 's Morgens was zijn moeder Elisabeth (55) overleden in het academisch ziekenhuis van Keulen, nadat zij op 10 april was opgenomen met inwendige bloedingen....

Ferrari-teamchef Jean Todt verving zijn winnaar bij de persconferentie na de race en toonde diep respect voor 'de mens' Michael Schumacher die per se deze dag zijn werk wilde doen. Wel was de wereldkampioen even tevoren op het winnaarspodium verschenen, de rouwband waarmee hij de race had gereden nog om.

In deze vierde wedstrijd van het seizoen (en de eerste op Europees grondgebied) bleek het vorig jaar onverslaanbare, maar tot nu toe kwakkelende Ferrari weer helemaal terug. Schumachers zege leek slechts even in gevaar te komen door de verrassende strategie die McLaren-Mercedes toepaste. Kimi Räikkönen, die andermaal zeer sterk reed, koos voor twee keer stoppen, terwijl de beide Ferrari's drie keer benzine vullen en banden wisselen hadden gepland.

Maar ook dat bleek overkomelijk voor het Italiaanse merk. Ferrari's andere rijder, Rubens Barrichello, zou zelfs op de tweede plaats zijn geëindigd wanneer zijn laatste pitstop niet secondenlang was opgehouden door het weigerend elektriek van een wielsleutel.

De start was spectaculair met de beide rouwende broers in de hoofdrol. Michael en Ralf hadden de zaterdagse training op de eerste twee plaatsen afgesloten en het was Ralf die het best van start kwam met zijn BMW Williams. Hij wist rondenlang de aanvallen van de wereldkampioen te pareren. Maar de prille winst ging al verloren tijdens de eerste pitstop die bij Ferrari perfect verliep maar bij Williams niet. Ralf startte bij vergissing in de verkeerde versnelling. De jongste Schumacher werd verderop in de race ook nog door Barrichello verschalkt tijdens een magistrale manoeuvre.

Michael Schumacher reed intussen geen foutloze race, raakte af en toe zelfs van de baan, maar liep daar geen schade van op. De kenners die al jaren beweren dat de oudse Schumacher alleen foutloos kan rijden wanneer hij niet onder druk staat, leken gelijk te hebben. Maar de druk waaronder hij juist tijdens deze race stond, was exorbitant.

Jos Verstappen wordt steeds laconieker door de weinig verheffende prestaties van zijn Minardi-team. 'Hij gaat niet harder', moest de Limburger na de trainingen vaststellen. In zijn zaterdagse kwalificatieronde was Verstappen van de baan geklapt. Hij moest dus, volgens de nieuwe FIA-reglementen, vanuit de pitstraat starten. Vervolgens draaide hij in de achterste regionen mee tot de 38ste van de 62 ronden.

Toen maakte een elektronisch probleem een eind aan een race die Verstappen sowieso niet had kunnen uitrijden. Teamgenoot Justin Wilson was al verdwenen omdat het systeem waarmee tijdens de race bijgetankt moet worden niet werkte. Ook Verstappens wagen had bij de volgende pitstop geen druppel benzine binnengekregen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden