Rotterdamse wethouder stapt op na debacle nieuwe metrolijn: meer dan jaar vertraging en 90 miljoen duurder

De Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (D66) is donderdagmiddag opgestapt vanwege het debacle met de Hoekse Lijn. De nieuwe metrolijn van Rotterdam naar Hoek van Holland valt 90 miljoen euro duurder uit en is meer dan een jaar vertraagd.

Pex Langenberg.Beeld ANP

De bedoeling was dat de bestaande treinverbinding naar Hoek van Holland in vijf maanden tijd zou worden omgebouwd tot metrolijn. In september 2017 had de nieuwe metro moeten rijden. Nu is de verwachting dat de Hoekse Lijn pas eind dit jaar in gebruik wordt genomen.

Toen de problemen ontstonden bij de voorbereidingen, gaf de projectdirecteur van de Hoekse Lijn de informatie niet door aan de wethouder. In februari 2017 bracht de directeur van het Rotterdamse ov-bedrijf RET Langenberg alsnog op de hoogte van de complicaties. Maar Langenberg stelde vervolgens nog maandenlang geen orde op zaken, aldus het rapport van de raadscommissie.

'Stevige conclusies'

Langenberg wachtte donderdagmiddag een aangekondigde motie van wantrouwen niet af - door het recente vertrek van een D66-raadslid heeft het college van B en W geen meerderheid meer. In het raadsdebat donderdag zei wethouder Langenberg niet alle 'stevige conclusies' van de raadscommissie te delen.

Hij zei zich echter te realiseren dat hij wel verantwoordelijk is voor de vertraging en de kostenoverschrijding. 'Daarom voel ik mij genoodzaakt mijn functie als wethouder van Rotterdam neer te leggen'. Hij zag daarom 'geen andere weg' dan het overdragen van zijn taken.

In december 2017 dacht Langenberg nog weg te komen met de problemen. 'Ik ga niet vrijwillig afstand doen van deze portefeuille', zei hij toen tegen de raad. 'Ik voel me verantwoordelijk, ik verschuil me nergens achter. Maar ik heb, zodra ik signalen kreeg, gehandeld en een extern onderzoek laten uitvoeren. De planning die er nu ligt, deugt wel.'

Pijnlijk vertrek

Voor D66 is het vertrek van de wethouder pijnlijk, een maand voor de gemeenteraadsverkiezingen. D66-fractievoorzitter Samuel Schampers bedankte Langenberg in een lange verklaring voor zijn verdiensten: 'Rotterdammers ademen schonere lucht in, er is fors geïnvesteerd in fietsinfrastructuur en er liggen stevige afspraken over verduurzaming van de woningvoorraad. Daarnaast heeft hij ruimte geschapen voor vernieuwing in de culturele sector. Pex heeft zich een integere bestuurder met een duidelijke visie getoond.'

De Hoekse Lijn wordt ontwikkeld door de gemeente Rotterdam, de RET en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH), het samenwerkingsverband van 23 gemeenten in Zuid-Holland op het gebied van verkeer, ov en economie. Deze drie partijen moeten ook samen de financiële tegenvaller opvangen.

Langenberg was sinds 2014 wethouder mobiliteit, duurzaamheid en cultuur in Rotterdam. Daarvoor werkte hij onder meer als directeur Topsector Water en Water Internationaal op het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden