Rotterdamse 'spoorkathedraal' wint architectenprijs

Niets dan lof heeft de Bond van Nederlandse Architecten voor het vernieuwde Rotterdam CS. 'Station Kapsalon' is unaniem gekozen tot beste gebouw van het jaar.

Het vernieuwde station Rotterdam Centraal. Beeld ANP XTRA

Het nieuwe station Rotterdam Centraal is donderdag gekozen tot Beste Gebouw van het Jaar 2015. De vakjury onder leiding van Rijksmuseumdirecteur Wim Pijbes noemt het complex een 'spoorkathedraal', een 'moderne overstapmachine' en de 'Grande Entrée die de stad zo lang ontbeerde'.

De Bond van Nederlandse Architecten (BNA) kiest elk jaar het beste gebouw van Nederland. In architectuurkringen geldt het als een van de belangrijkste prijzen. De keuze voor Rotterdam CS was unaniem. De jury heeft bij dit enorme project in het hart van de stad 'gezocht naar zaken waar iets op aan te merken viel', maar vond niets: 'Rotterdam CS is in elk opzicht een fantastisch gebouw, dat klinkt als een klok.'

Het station, het plein en de ondergrondse fietsenstalling van in totaal 46 duizend vierkante meter vloeroppervlak is ontworpen door Team CS, een gelegenheidscoalitie van de architectenbureaus MVSA Meyer van Schooten Architecten, Benthem Crouwel en West 8. De schaal van dit project, waaraan bijna tien jaar is gebouwd, is lastig te vergelijken met die van de belangrijkste runner-up, de andere juryfavoriet: Kaasmakerij De Tijd in Middenbeemster van architect Bastiaan Jongerius.

'Kaastempel'

Een 'uitgebalanceerde kaastempel', schrijft de jury over de coöperatieve kaasfabriek die 'geweldig past in het oer-Hollandse landschap van de Beemster'. Maar in het eindoordeel 'excelleert Rotterdam CS op alle punten: het beeld - de roestvrijstalen punt die brutaal de stad in steekt - is krachtig en stoer, het plein groots.' Overigens verzuimt de jury niet de verschillende bijnamen te noemen die het gebouw al heeft gekregen sinds de opening op 13 maart 2014: Station Kapsalon, De Puntzak en De Haaienbek.

De jurykeuze voor dit grote stationsproject markeert een ontwikkeling waarin de architectuur rond het spoor steeds meer aandacht krijgt. Minder dan vroeger is het station het domein van techneuten en logistieke processen. Beleving en esthetiek wegen zwaarder. De hal van het Rotterdamse station, schrijft de jury, 'is ook een publiek interieur, waar winkels en horeca op smaakvolle wijze zijn ingepast, en met tal van plekken waar reizigers kunnen neerstrijken'.

Station Rotterdam is een van de zes grote sleutelprojecten momenteel in Nederland van ov-knooppunten die compleet vernieuwd worden. Met name in Den Haag, Utrecht en Arnhem is bij de nieuwe opzet nadrukkelijk ook de stadsomgeving betrokken.

'Rotterdam Centraal is een moderne 'overstapmachine', maar ook een stuk stad dat beladen is met emoties', schrijft de jury. Door de klok, de belettering en ornamenten uit het gesloopte wederopbouw-station op te nemen in het nieuwe gebouw, zijn de ontwerpers erin geslaagd om de herinnering aan het oude station voort te laten leven.

Het dak van het vernieuwde Rotterdam Centraal. Beeld anp

Bedrag inleggen

Voor het eerst moesten deelnemers aan de verkiezing dit jaar een bedrag inleggen voor inzending. Er zijn 120 projecten ingestuurd, minder dan de afgelopen jaren. De jury zag vooral in de categorie sociale woningen en herbestemming weinig goede projecten. Zeker dat laatste is volgens haar verbazingwekkend, 'omdat in Nederland momenteel 40 miljoen vierkante meter vastgoed leeg staat'.

De winnaar van de Publieksprijs is het High Tech Systems Park Hengelo. Dit gebouw is van Thales, een onderneming op het gebied van defensie en informatie-technologie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.