Rotterdamse kunst 's nachts populair

Bovenop het metershoge 'multi-vrouwenbed' van self-supporting kunstenaar Joep van Lieshout lagen Aïsja, Soraja, Soril en Rachel. Nauwelijks twintig jaar oud, gekleed in pastelkleurige niemendalletjes en met een glas champagne in de hand....

Toch was dit de officiële opening van de eerste Rotterdamse Museumnacht, waar dertien musea, dertien galeries en één kerk aan meededen. Om in de sfeer te komen arriveerden vooraf bij de Kunsthal vijf enorme witte limousines gevuld met middelbare scholieren. Zij waren uitverkozen om de hele nacht als vips rondgereden te worden. Kombrinks schudde hen stuk voor stuk de hand maar leek zich op het multi-vrouwenbed meer op zijn gemak te voelen: 'Als dit de museumnacht is, moet hij vaker plaatsvinden.'

Liggend op zijn niet geringe buik feliciteerde hij ook de directeur van de Kunsthal, Wim Pijbes, met de aanstaande verbouwingen. Dat deze verbouwingen dringend noodzakelijk zijn, maakte Pijbes duidelijk tijdens een openbare rondleiding. Drie uur lang ging hij tekeer tegen architect Rem Koolhaas en tegen aannemers, bouwvakkers en ambtenaren. De tien jaar oude Kunsthal mag in architectuurkringen heilig zijn verklaard, de verborgen ingang, de steile hellingbanen, de bevroren trappen en de zwetende bierleidingen maken het tot een gebouw dat volgens Pijbes nooit een bouwvergunning had mogen krijgen.

De rondleidingen in Museum Boijmans Van Beuningen waren een stuk braver. DJ Brigadier Dog en DJ Moshe kwamen vooraf met de waarschuwing dat hun voordracht 'aanstootgevende teksten' zou bevatten, maar hun rap-commentaar op de kunstwerken was eerder ontwapenend dan shockerend. Toch was hun optreden zinvol, want Boijmans had het voor elkaar gekregen om een publiek binnen te krijgen dat voor een groot deel uit scholieren en studenten bestond.

Minstens zo opvallend was het feit dat ondanks de 'knakendisco' of het optreden van melige 'muziektheatermuzikanten' de tentoonstellingen veel aandacht trokken. In het Nederlands Architectuur Instituut dat bijna vierduizend mensen trok, deden veel bezoekers serieus hun werk en ook in het nabijgelegen Chabotmuseum kwam men gewoon voor de schilderijen van Klee, Kokoschka en Picasso.

Ook de kleinere musea hadden over het bezoekersaantal niet te klagen. Het Belasting- en Douanemuseum waar narcoticaspeurhond Tess een wat moeizame demonstratie tabak zoeken gaf, trok binnen twee uur al even veel bezoekers als op een drukke zondag. Het leek het personeel zelf te verbazen. De kassamedewerkster van Museum Boijmans wier teller om half twee 's nachts op 3479 bezoekers stond vond dat het museum maar vaker dit soort 'dingetjes' moest organiseren en het personeel van de tot Museumparkkerk omgedoopte Remonstrantse kerk bood het massaal weglopende publiek vrolijk drankjes aan. Dat ook de kunst het publiek niet binnen de kerk kon houden lag immers niet aan hen, maar aan performance kunstenaar Toine Horvers die vier zangers had ingehuurd om rond middernacht alle Latijnse namen van het menselijk lichaam monotoon op te dreunen.

Nee, dan de erwtensoep in showroom Mama of de tangosalon in het Wereldmuseum. Of drinken en kunst kijken op het gloednieuwe Westelijk Handelsterrein waar in oude pakhuizen de cafés en de galeries elkaar afwisselen en waar de Artrave afterparty tot vier uur doorging. Zondag kon men weer naar ARTrotterdam, de jaarlijkse kunstbeurs die deze eerste succesvolle museumnacht organiseerde in navolging van de beurzen in Berlijn, Kassel en Basel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden