Rotterdamse centrumbewoners straks gezonder

Als de Rotterdamse binnenstad in 2040 meer dan 60.000 inwoners telt, zijn die Rotterdammers gezonder dan de 30.000 die nu tussen spoor, rivier, Oostplein en het Maastunneltracé wonen. Hun stad is groener, ze gebruiken minder energie en er is meer werkgelegenheid.

Een meisje in het Kralingse bos. Beeld ANP
Een meisje in het Kralingse bos.Beeld ANP

De ambitie van de gemeente om de binnenstad te verdichten door het woningaanbod met 20.000 uit te breiden en zo ruimte te bieden aan een verdubbeling van het huidige inwonertal, is door TNO doorgerekend. De uitkomsten zijn vandaag gepresenteerd aan het begin van de vijfde Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam (IABR) met het thema Making City.

Het Rotterdamse centrum moet 100 jaar na het bombardement van 14 mei 1940 een levendige, dichtbebouwde stad zijn met woontorens en kleinschaliger bouw op onverwachte plekken en zo'n 150 voetbalvelden aan stedelijk groen dat uitnodigt tot lichamelijke activiteit.

Fietsen en lopen
Het stedelijk ontwerp is toegespitst op lopen en fietsen: het gebruik van de auto is minder aantrekkelijk doordat het aantal parkeerplekken wordt beperkt. Het stadsverkeer is veiliger. Dat levert, met de extra mogelijkheden voor lichaamsbeweging, volgens TNO extra gezonde levensjaren op.

Om zijn ambitie te verwezenlijken heeft Rotterdam in totaal 14 verdichtings- en vergroeningsstrategieën geformuleerd. Dat was nodig omdat de ruimte voor grote bouwprojecten in de toekomst afneemt. De plannen voorzien in bouwen bovenop bestaande bouw, bouwen op het water, het herontwikkelen van bestaande gebouwen tot wooncomplexen en het uitbreiden van het aantal klushuizen.

Zo hoopt de stad nieuwe binnenstadsbewoners te lokken met eigen, unieke en creatief vormgegeven woningen. Hun komst maakt voorzieningen als bars, restaurants, hotels, theaters, galerieën en musea levensvatbaarder. Wel zullen meer bewoners van het verdichte Rotterdam geluidshinder ondervinden, maar dat komt doordat de huidige norm van 55 decibel in de toekomst wordt verlaagd naar 48 decibel. Het stadsverkeer brengt nu gemiddeld 50 decibel met zich mee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden