Rotterdam: meer cruiseschepen

De Cruiseterminal Rotterdam gaat moderniseren, zodat ook de grootste schepen kunnen afmeren aan de Wilhelminapier. Het aantal cruiseschepen verdubbelt tot zestig per jaar.

ROTTERDAM - Ook 's werelds allergrootste cruiseschepen kunnen binnenkort aanleggen bij de Cruiseterminal Rotterdam. De gemeente en het Havenbedrijf investeren 7 miljoen euro in de modernisering van de terminal aan de Wilhelminapier. Het aantal schepen dat Rotterdam aandoet, verdubbelt naar verwachting tot zestig per jaar.


'De cruisemarkt groeit en de nieuwe schepen worden steeds groter', zegt Mai Elmar, directrice van Cruise Port Rotterdam. 'Die grootste schepen hebben hun entree op een hoger gelegen dek. Daarom laten we een nieuwe boarding bridge maken, een loopbrug, die goed aansluit.'


Verder worden van het historische gebouw onder meer de gevel opgeknapt en het dak geïsoleerd. De douanezone wordt vernieuwd. In september 2014 moeten alle werkzaamheden klaar zijn als Rotterdam het grootste cruiseschip ter wereld ontvangt. De Oasis of the Seas is 362 meter lang ,65 meter breed en telt 6.000 passagiers.


Rotterdam rekent op de komst van meer nieuwe schepen. In januari 2014 komt de Getaway, een schip van 300 meter uit Noorwegen, naar Rotterdam voor zijn eerste reis. Vanaf half 2015 gaat de Duitse rederij Aida vrijwel wekelijks op Rotterdam varen. 'Hun schip gaat een vaste route varen via Hamburg, Southampton, Le Havre, Zeebrugge en Rotterdam', aldus Elmar.


Sinds vijftien jaar meren de cruiseschepen af bij de voormalige passagiersterminal van de Holland Amerika Lijn aan de Kop van Zuid, waar ook Hotel New York is gevestigd. Met de groei naar zestig schepen per jaar wordt Rotterdam even vaak aangedaan als de Felison Cruise Terminal in IJmuiden. Daar worden in 2014 60 schepen verwacht. De Passenger Terminal in Amsterdam blijft de grootste van Nederland, met zowel in 2013 als in 2014 ongeveer 140 schepen.


Gemiddeld levert een cruise Rotterdam 500 duizend euro op - de helft betreft leveringen aan het schip, de andere helft zijn uitgaven van passagiers aan shoppen, eten en taxiritjes. 'De schepen leveren een belangrijke bijdrage aan het imago van Rotterdam en versterken de economie', zegt havenwethouder Jeannette Baljeu (VVD). 'Door meer pakketten met bezoeken aan lokale attracties aan te bieden, kan de stad nog meer profiteren.'


De Rotterdamse haven is de laatste decennia steeds verder uit het centrum verdwenen. Dankzij de cruises houdt de stad een zichtbare band met de scheepvaart, zegt Ronald Pauw, operationeel directeur van het Havenbedrijf. 'De cruisevaart maakt de stad mooier. Het is belangrijk dat de Rotterdammers de band met hun haven behouden, ook al verdwijnt die uit zicht. De cruiseterminal helpt ons daarbij.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden