Rotterdam is het eldorado voor economische trendwatchers

The Wire is na Game of Thrones de populairste serie van betaalkanaal HBO. President Obama bekende een keer dat het zijn favoriete televisieprogramma is. The Wire speelt zich af in de verouderde haven van Baltimore. In een van de afleveringen krijgt vakbondsman Frank Sobotka een video te zien van de ultramoderne haven van Rotterdam, waar robots het werk hebben overgenomen van de stuwadoors. Voor de overslag van 350 miljoen ton zijn nog maar vierduizend mensen nodig. Hij noemt de video een horrorfilm en dat sterkt hem politici om te kopen om de haven te redden.

Containeroverslag op de Euromax Terminal in de haven van Rotterdam. Beeld anp

Wat voor de een horror is, blijkt voor de ander een paradijs te zijn. Het blad The Economist vindt de haven van Rotterdam het model voor de toekomst van de mondiale economie. Wat in Rotterdam gebeurt is een indicator voor de trends op lange en korte termijn: de wijze waarop mensen in de toekomst zullen werken, hoe goederen worden getransporteerd, wat zal worden verhandeld en welke landen daarvan het meest zullen profiteren. Kortom, Rotterdam is het eldorado voor economische trendwatchers. Het is slechts wachten op het moment dat The Economist na de McDonald's-index direct ook een Rotterdam-index gelanceerd.

De haven van Rotterdam, die vorig jaar een recordoverslag boekte, laat niet alleen zien dat robotisering de toekomst is. Robots staken niet en worden niet ziek. Maar ook andere trends zijn zichtbaar. De daling van de containeroverslag in deze haven is een signaal dat de gouden tijd van de grote containervaart op zijn einde loopt. De mondiale goedereneconomie is bezig plaats te maken voor de mondiale diensteneconomie. En bankleningen, cosmetische ingrepen en hartoperaties worden niet vervoerd in containers.

Chinese prijzen

Een andere trend is dat het aandeel van containers uit China nu een op de vier vermindert ten faveure van die uit nieuw geïndustrialiseerde landen, zoals Vietnam, Bangladesh en de Filipijnen. Dat duidt erop dat door de gestegen lonen China zich langzaam uit de markt prijst.

De haven loopt in duurzaamheid voorop met zijn offshore-windmolenparken die de energie leveren voor de robotkranen op Maasvlakte 2. Dat neemt niet weg dat Rotterdam ook als beste inspeelt op kortetermijntrends in de wereldeconomie, waar fossiele brandstoffen nog lange tijd onmisbaar zijn.

Fragment uit de tv-serie The Wire met het personage Frank Sobotka.

Horror of paradijs

Toen in de VS de schalieolie-markt boomde, bood Rotterdam de mogelijkheid om de daar overbodig geworden kolen op te slaan en door te verkopen aan een eigen kolencentrale. Nadat de olieprijs instortte was Rotterdam de haven waar de goedkope olie werd geconcentreerd en werd geroepen die kolencentrale weer stil te leggen. Rotterdam is geen of-of, maar én-én, zoals Rotterdamcorrespondent Bart Dirks onlangs in deze krant schreef.

Of dat eindigt in een horrorscenario van armoede zonder werk of het paradijs van ledigheid in rijkdom is nog de vraag.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl.

Een haven vol olie en steenkool, kan dat nog?

In 2015 boekte de Rotterdamse haven een overslag record. President-directeur Allard Castelein is trots. Maar is 'zijn' haven vol olie en steenkolen nog wel bij de tijd?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden