Rotterdam belangrijke doorvoerhaven cfk's

Rotterdam is de belangrijkste doorvoerhaven voor de illegale handel in cfk's (chloorfluorkoolwaterstoffen). Dat staat in een rapport van de Environmental Investigation Agency (EIA) dat vandaag verschijnt....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De douane van de Rotterdamse haven zegt hierover niet verbaasd te zijn. 'We zijn de grootste haven van Europa', zegt een woordvoerder. 'Bijna alle containerlijnen tussen het Verre Oosten en Europa gaan via Rotterdam.'

De afgelopen tweeënhalf jaar is 300 duizend kilo cfk's illegaal Nederland binnengekomen, blijkt uit cijfers van de Rotterdamse douane. 'Maar wij signaleren alleen maar', zegt de woordvoerder. 'Het is aan het ministerie van Milieu om over te gaan tot inbeslagname.'

In Europa is de productie van cfk's verboden omdat ze de ozonlaag aantasten. Gerecyclede cfk's mogen wel worden geïmporteerd, tenminste als de Europese Commissie een vergunning geeft. Cfk is een koelvloeistof die tot voor kort werd gebruikt in koelkasten en airconditionings. Alleen bedrijven mogen de koelvloeistof nog gebruiken.

De Chinese bedrijven die handelen in cfk's adverteren op Internet. Ze vragen gemiddeld vier gulden per kilo cfk's . 'We hebben geconstateerd dat nieuwe cfk's soms worden aangeboden als gerecycled', aldus J. Newman van de EIA.

De milieuorganisatie zette een nepbedrijf op dat tussen mei en november handel dreef met Chinezen. In juni zijn enkele leden van de EIA afgereisd naar China om het handelsnetwerk verder in kaart te brengen.

De Europese Commissie heeft de afgelopen twee jaar geen vergunningen verstrekt voor het gebruik van cfk's. De EIA vermoedt dat er in Europa nog steeds grote cfk-voorraden zijn. 'Maar er wordt dus ook in cfk's gehandeld', zegt Newman. 'Dat blijkt onder meer uit de slechte verkoopcijfers van de alternatieven voor cfk's.'

De EIA schat dat er jaarlijks 10 miljoen kilo cfk's Europa wordt binnengesmokkeld. De cfk's zijn met name afkomstig uit de Chinese havenstad Shanghai; ze komen vooral via Rotterdam en Barcelona Europa binnen. De cfk's gaan vergezeld van valse vrachtbrieven of worden geïmporteerd als legale en voor de ozonlaag minder schadelijke cfk's.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden